۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۷ نوشتاری از سعید لیلاز:

لیلاز: ماجرای دانشگاه احمدی نژاد/ اگر خاتمی چنین می کرد…

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): به اعتقاد من شأن جایگاه ریاست‌جمهوری سابق بالاتر از ریاست یک دانشگاه غیرانتفاعی است. اگر همین کار آقای احمدی‌نژاد در دادن مجوز به خودش برای تاسیس دانشگاه غیر انتفاعی را آقای خاتمی انجام می‌داد متهم به ده‌ها تهمت می‌شد که کمترین آن رانت خواری بود. تاسیس دانشگاه توسط احمدی‌نژاد محملی است برای اینکه از رانت جایگاه رییس‌جمهور سابق استفاده کند، در حالی که یک اتاق را در نهاد ریاست‌جمهوری از آقای خاتمی دریغ کردند. توجه شما را به مثالی در ساختار سیاسی امریکا جلب می‌کنم.

در امریکا حقوق دریافتی رییس‌جمهور کاملا مستقل از آحاد جامعه تعریف می‌شود به این معنا که اگر هر سال پایه حقوق کارکنان درصد مشخصی افزایش می‌یابد این افزایش برای رییس‌جمهور اعمال نمی‌شود. افزایش حقوق رییس‌جمهور با لایحه‌یی مستقل توسط او انجام می‌شود که نکته مهم اینجاست.

اگر لایحه مورد نظر رییس‌جمهور به تصویب برسد از زمان خودش اعمال نشده و در دوره رییس‌جمهور بعدی قابل انجام است. حال این موضوع را با اختیارات و امتیازاتی که رییس‌جمهور در ایران برای خود و اطرافیانش فراهم می‌کند مقایسه کنید.

احمدی‌نژاد و اطرافیانش در ماه‌ها و هفته‌های انتهایی دوران مسوولیت به دنبال مجوزهای فراوانی هستند که خودشان به خودشان می‌دهند. این نمونه یک رانت سیاسی است. در تعریف رانت دانشمندان می‌گویند هر مجوز یا اختیاری که به افراد عادی داده نمی‌شود و از طرق اختیارات خاص به شخص یا گروهی تعلق می‌گیرد نوعی رانت است. اگر احمدی‌نژاد یک فرد عادی بود به این سرعت می‌توانست مجوز تاسیس دانشگاه بگیرد؟

البته دانشگاه‌های دیگری نیز در کشور وجود دارد که با شیوه‌هایی به اشخاص خاص تعلق گرفته و امروز تمام اقوام آنها در این دانشگاه‌ها مشغول کار هستند. بنده معتقدم اگر از این دانشگاه درآمدی کسب شود که می‌شود، مصداق رانت اقتصادی است و اگر این دانشگاه جایگزین حزب یا بنیادی شود نمونه‌یی از رانت سیاسی می‌شود.

در عین حال با توجه به اینکه عده‌یی تحت تعلیم تفکر رییس دانشگاه قرار می‌گیرند می‌توان عنوان رانت فرهنگی و اجتماعی را نیز بر آن اطلاق کرد. در واقع این عمل مجموعه‌یی از رانت‌هاست که احمدی‌نژاد برای خود قائل شده است. از طرف دیگر تاسیس حزب با توجه به اینکه مجوزها باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گرفته شود برای احمدی‌نژاد کار سختی بود که با تاسیس دانشگاه بدون طی کردن آن مراحل می‌تواند استفاده سیاسی مطلوب خود را هم ببرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

63 - 56 =