۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶

یک کارنامه موفق

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

rohaniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

علی نظزی نوشت:

دکتر حسن روحانی سیاستمدار برجسته که به قول آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نقش غیر قابل انکاری دردوران هشت ساله حماسه دفاع مقدس ایفا کرده است، توانست با خلاقیت مثال زدنی و ابتکار منحصر به فردش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوران سازندگی و اصلاحات، دیپلماسی هسته‌یی ایران را به گونه‌یی ممتاز مدیریت کند که در پایان دوران ۱۶ ساله دبیری شورای عالی امنیت ملی به ۵ موفقیت غیرقابل انکار هسته‌یی دست یابد که عبارتند از:

۱- مهار بحران و دور کردن تهدید‌های نظامی و تحریم اقتصادی از کشور

۲- مصون نگه داشتن تاسیسات هسته‌یی و امکانات اتمی کشور

۳- توسعه و تقویت ظرفیت‌های فنی وتکنولوژیکی اتمی کشور

۴- ترمیم و تقویت موضع حقوقی ایران در قبال کشورهای ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

۵- تبدیل بحران و تهدیدها به فرصت

موفقیت اول: قطعا نباید از این واقعیت مسلم گذشت که امریکایی‌ها به دنبال ایجاد فرصتی بودند که بعد از ناکامی در عراق بتوانند این سناریوی شکست خورده را در ایران به گونه‌یی رقم بزنند که بتوانند از طریق شورای امنیت زمینه‌های حمله نظامی احتمالی و تصویب قطعنامه شورای امنیت و تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

حسن روحانی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی با تدبیر و برنامه‌ریزی منحصر به فردش توانست فناوری هسته‌یی وتاسیسات اتمی ما را از هرگونه گزند و تهاجم حفظ کند تا حفظ جایگاه سیاسی ایران در مجامع بین‌المللی نه تنها تضعیف نشد، بلکه تقویت هم شد. نتیجه مطلوب نشست سعدآباد که باحضور روحانی با دوبلین (وزیر وقت خارجه فرانسه) – بوشکا فیشر (وزیر وقت خارجه آلمان) و جک استراو (وزیر وقت خارجه بریتانیا) دقیقا مهار بحران بین‌المللی بود که غربی‌ها (اروپا و امریکا) با وجود تمایل جدی به تحریم اقتصادی و حمله نظامی به ایران در آن مقطع کنفرانس سعدآباد و دیپلماسی مدبرانه و عاقلانه مذاکره‌کنندگان ارشد ایران مانع تهدیدهای نظامی و تحریم اقتصادی ایران شد و جمهوری اسلامی عملا در سال ۱۳۸۲ موفق به مهار یک بحران بین‌المللی شد.

موفقیت دوم:

صیانت از تاسیسات هسته‌یی در قبال تهدیدات احتمالی ناشی از هوشمندی مدیریت عاقلانه روحانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. هشدارهای مقامات اسراییلی که دلخوش به لابی قدرتمند در کنگره امریکا بودند اما با وجود گسترش تجهیزات و امکانات فنی تاسیسات اتمی ما در آن مقطع هرگز روند بالندگی فناوری هسته‌یی حتی برای لحظه‌یی متوقف نشد، اگرچه برای اخذ اعتماد طرف مذاکره‌کننده سعدآباد برای مدتی سیاست تعلیق غنی‌سازی اجرا شد.

موفقیت سوم:

در زمینه توسعه وتقویت ظرفیت‌های فنی و تکنولوژیکی هسته‌یی باید براین مطلب تاکید کرد که سیاست‌های هسته‌یی روحانی بدون اعمال شیوه‌های تنش‌زا که منجر به برانگیخته شدن حساسیت‌های طرف اروپایی شود به شکل مطلوبی حفظ توان هسته‌یی موجود و ایجاد قابلیت جایگزینی و تکمیل ظرفیت‌های چرخه سوخت را در برداشت. تکمیل کارخانه ucf اصفهان وتولید گاز هگزا فلوراید همزمان منجر به ایجاد و افزایش‌ دستگاه‌های سانتریفوژ برای مرحله اول غنی‌سازی شد که در نوع خود یک پیروزی بزرگ هسته‌یی به شمار می‌رود.

موفقیت چهارم:

تقویت موضع حقوقی جمهوری اسلامی ایران از دیگر دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست روحانی بود. امریکایی‌ها مصمم بودند در آژانس و سپس در شورای امنیت ایران را متهم به نقص معاهده عدم اشاعه سلاح‌های اتمی کنند.

لازم به ذکر است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی به مدیریت محمد البرادعی همکاری تنگاتنگی با ما داشتند و در آن مقطع موضع حقوقی جمهوری اسلامی در آژانس روز به روز تقویت شد. ماحصل مدیریت روحانی در پایان ۱۶ سال دبیری شورای عالی امنیت ملی، گسترش و تجهیز روز افزون و در عین حال بدون مخاطره‌یی بود که هرگز به طرف‌های بهانه‌جوی ما در شورای حکام اجازه نداد که آنها با تمسک به دلایل حقوقی موانعی برای ما در آژانس بین‌المللی اتمی ایجاد کنند.

موفقیت پنجم:

فرآیند مدیریت هوشمندانه دیپلماسی اتمی نزدیک به دو دهه در دولت‌های سازندگی و اصلاحات عملا دستیابی ایران از تبدیل بحران به فرصت بود. قطعا با وجود بهانه‌جویی‌های امریکایی‌ها در عراق به دنبال کشف تسلیحات اتمی بودند و در آن ماموریت شکست خوردند به یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی مبدل شده بود اما امریکایی‌ها در آن مقطع نتوانسته‌اند از پتانسیل‌های آژانس و شورای حکام علیه ما استفاده کنند. تنظیم وهدایت سیاست‌های هسته‌یی کشور در (سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۶۴) و توسط مدیریت مذاکره‌کننده ارشد اتمی جمهوری اسلامی و همکارانش برخلاف چهار ساله اخیر (۹۲-۸۸) طرف‌های بهانه‌جوی ما شامل (اروپا و امریکا) را خلع سلاح کرد که درپی این ناکامی بزرگ غربی‌ها ما توانستیم از نقطه تهدید دشمن به یک فرصت تاریخی دست یابیم که فرآیند این فرصت را می‌توان در گسترش تکمیل چرخه سوخت کشور بی‌آنکه قطعنامه‌یی در آژانس بین‌المللی اتمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب برسد یا تحریمی از سوی شورای امنیت متوجه اقتصاد کشورشود به وضوح مشاهده کرد. پرواضح است که این توفیقات فقط در سایه تدبیر، عقلانیت و سیاست تنش‌زدایی با غرب صورت گرفته است. از پرتو همین نگاه مدبرانه در دوره اصلاحات توانستیم برای نخستین‌بار به نرخ رشد اقتصادی ۷ درصد دست یابیم و از محل درآمدهای نفتی فازهای ۱۵گانه عسلویه بهره‌برداری از تاسیسات گازی را به عنوان یک فرصت استثنایی شاهد باشیم. به امید اینکه روحانی در دولت تدبیر و امید بتواند با کلید تدبیر قفل‌های موجود کشور به ویژه قفل هسته‌یی را باز کند. به هر حال اکنون روحانی به عنوان نماد امید مردم و ناجی کشور با توجه به کارنامه موفقش در شورای عالی امنیت ملی به یمن رای مردم تغییر در تمامی ابعاد و سیاست‌های اقتصادی خارجی و داخلی را محقق سازد. البته باید به روحانی زمان داد تا بتواند در دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری‌اش به آنچه مردم از او می‌خواهند دست یابد و مدیریت موفق وی در دوران ۱۶ ساله مدیریتش در دیپلماسی هسته‌یی می‌تواند تضمینی قابل توجه به عنوان چراغ راه او باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 8 =