۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

ردصلاحیت مشایی به‌ روایت مشایی

اظهارات مشایی در حالی است که «کدخدایی» سخنگوی سابق شورای‌نگهبان پیش از این به سایت «مشرق» گفته بود: «تا زمانی که ما رای نگرفته بودیم نمی‌دانستیم که چه تعداد موافق هستند و چه تعداد مخالف، ولی نهایتا (مشایی) رای نداشت. آقای «هاشمی» هم رای لازم را نداشتند ولی تعداد رای آقای هاشمی بیشتر از آقای مشایی بود.»

mashaeeمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «به‌خدا به پیر به پیغمبر، یک لحظه احساس ریاست‌جمهوری در من شکل نگرفت. برخی‌ها فکر کردند ما خیلی مشتاقیم. ما تکلیفمان این بود و به تکلیفمان عمل کردیم.» «تکلیف» شاید کلیدی‌ترین و کلیشه‌ای‌ترین واژه ادبیات «جبهه پایداری» است، اما این جملات را نه یک«پایداری» که یک«بهاری» گفته است؛ «اسفندیار رحیم‌مشایی» کسی که جبهه پایداری‌ها اتفاقا با او میانه خوبی ندارند و اگر روزی حامیان «احمدی‌نژاد» بودند اما در ماه‌های آخر دولت دهم، او و مشاورش را به شیفتگی به قدرت متهم کردند.
به گزارش «نکات پرس»، اسفندیار رحیم‌مشایی در اولین اظهاراتش پس از پایان دولت دهم، در جمع هواداران خود گفته است: «حالا می‌پرسند شما چرا آمدی؟ دو فرض داشت؛ یک فرض این بود که تایید نشویم و یک فرض هم تاییدشدن بود. من قبول دارم که این یک ریسک بود، اما ما ناچار از پذیرش ریسک بودیم و راه دیگری نداشتیم. اگر تایید می‌شدیم با رای بالایی هم انتخاب می‌شدیم. در این تردیدی نیست… ما آمدیم به هر حال و ریسک را هم پذیرفتیم. برخی‌ها فکر کردند ما خیلی مشتاقیم. به‌خدا به پیر به پیغمبر، یک لحظه احساس ریاست‌جمهوری در من شکل نگرفت. ما تکلیفمان این بود و به تکلیفمان عمل کردیم. ما سعی کردیم به مسوولیتمان عمل کنیم. یک انتظار تاریخی از ما وجود داشت که در صحنه حضور یابیم.» او در ادامه با اشاره به ردصلاحیتش از سوی شورای‌نگهبان، به‌طور تلویحی آن را بهانه‌ای برای ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی دانسته و گفته است: «باید می‌آمدیم. ما اگر نمی‌آمدیم افراد دیگری می‌آمدند. ما می‌گفتیم می‌آیند، آنها می‌گفتند آن افراد دیگر نمی‌آیند، ما اما تاکید داشتیم که (اگر ما نیاییم) آنها می‌آیند. ما اگر نمی‌آمدیم با چه بهانه‌ای می‌خواستند «آنها» را حذف کنند.»
این اظهارات مشایی در حالی است که «کدخدایی» سخنگوی سابق شورای‌نگهبان پیش از این به سایت «مشرق» گفته بود: «تا زمانی که ما رای نگرفته بودیم نمی‌دانستیم که چه تعداد موافق هستند و چه تعداد مخالف، ولی نهایتا (مشایی) رای نداشت. آقای «هاشمی» هم رای لازم را نداشتند ولی تعداد رای آقای هاشمی بیشتر از آقای مشایی بود.» مرد پرحاشیه دولت دهم در ادامه گفته: «ما (از ردصلاحیت) نه ناراحت هستیم و نه نگران»، اما به نظر آنچه بر زبان او جاری شده با آنچه در دل داشته یکی نبوده که زبان با دل همنوا شده و با انتقاد گفته است: «بعضی‌ها به ما می‌گویند چرا شما (در زمان ردصلاحیت) حرفی نزدید؟ چیزی نگفتید؟ خب چه حرفی باید می‌زدیم؟ حتی در قانون اعتراض هم پیش‌بینی نشده، جالب است واقعا، خیلی جالب است. حتی چیز قشنگ‌تری رخ داده و گفتند ما اصلا کسی را ردصلاحیت نکردیم که، بلکه احراز نشده. اخیرا هم یک مصاحبه کردند و گفتند«فلانی که اصلا از قبل رد شده بود.» جمله آخر او احتمالا تعریضی است به آنچه کدخدایی در بخش دیگری از اظهارات خود به «مشرق» گفته بود: «کسی از آقایان نظری نداشت که از قبل به ایشان (مشایی) گفته شود (که صلاحیتش تایید نمی‌شود)، اگرچه قبلا برخی از اعضای شورای نگهبان در تریبون‌های مختلف نظرشان را اعلام کرده بودند و مشخص بود نتیجه چیست.» مشایی معتقد است کسانی که ردصلاحیتش کرده‌اند باید در برابر خدا پاسخگو باشند، او گفته: «(با ردصلاحیت و حذف ما در انتخابات) هیچ اتفاقی نیفتاده. خواست خداوند و تدبیر الهی خیلی مهم است. البته نمی‌خواهم بگویم آنهایی که ما را ردصلاحیت کردند، کار درستی کردند. بعدا معنای حرفم این درنیاید! آنها به مسوولیت خودشان عمل کردند و در برابر خدا هم جواب خواهند داد.» مرد بهاری دولت احمدی‌نژاد اما از زمستان هم گفته است؛ اگر روزی احمدی‌نژاد در سازمان ملل فریاد «زنده‌باد بهار» سرداد و در ۲۲ بهمن با تکرار آن تبلیغات زودهنگام انتخاباتی را کلید زد، اما امروز انگار زمستان فعالیت‌های سیاسی احمدی‌نژاد را گرفته. مشایی گفته که احمدی‌نژاد فعالیت سیاسی نمی‌کند. بنده شخصا بنای فعالیت سیاسی ندارم. تا آنجا که من می‌فهمم آقای احمدی‌نژاد هم بنای کار سیاسی ندارد. چون فصل کار سیاسی نیست در کشور. دوستان بدانند که فصل کار سیاسی برای آقای احمدی‌نژاد نیست. بنده کسی نیستم که کاری بکنم. ایشان فرمانده ماست و ما همان پایین‌پایین‌ها سربازی می‌کنیم.»
اگر تا پیش از پایان انتخابات همه انتظار واکنش‌های خاصی از سوی احمدی‌نژاد و حلقه اطراف او داشتند اما مشایی حرف دیگری می‌زند. او که سخنش موردتحسین هوادارانش هم قرار گرفته، گفته است: «هیچ‌کس هیچ‌حرف و اقدامی از جانب ما که انسجام جامعه را خدشه‌دار کند، مشاهده نخواهد کرد.»
او همانطور که خودش پیش از این گفته بود، رییس‌دفتر احمدی‌نژاد در دانشگاه خواهد بود.
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 3 =