نسل سوم انقلاب و ارزش های دفاع مقدس
یکی از مشکلات مهم اصلاح طلبان این است که نمیتوانند مستضعفین را به خوبی درک کنند. به بچههای اصلاح طلب این اتهام وارد است که از طبقه متوسط هستند. حتی تیپهایی نظیر ما که از فقرای رژیم قبل هستیم امروز از زمره طبقات متوسط بعد ازانقلاب محسوب میشویم. البته اشکالی هم ندارد چرا که ما انقلاب کردیم که مردم را از فقر نجات دهیم و معنای حقیقی عدالت را محقق کنیم.
آزادی سیاسی و عدالت از آرمان های شهید همت بود
شهید همّت همچون دیگر شهدا، در کلام و اعمالش صداقت داشت. اگر دم از شهید و شهادت می زد واقعا به شهید و شهادت عشق می ورزید و دنبال سوء استفاده نبود؛ اینگونه نبود که جوانان مردم را بفرستد زیر رگبار گلوله و توپ و خمپاره و خودش در گوشه ای امن و امان بنشیند. بدلیل همین صداقت می بینید فرمانده یک لشگر در خط مقدم حاضر می شود و جانش را فدا می کند.
گفت وگو با تنها معلمی که امام خمینی(س) به کلاس او رفت
مدرسه دوازده کلاسه بود و یک سالنی داشت که کلاس ها در آن قرار می گرفت. تنها کلاس من دارای دو در بود و یک در به سالن و در دیگر به حیاط مدرسه باز می شد. همه ی ما سرکلاس بودیم و من هر دو در کلاس را باز گذاشته بودم که اگر احتمالا امام خواستند به کلاس بنده تشریف بیاورند، مشکلی نباشد.
چه کسانی با ادامه جنگ مخالف بودند؟
ناکامیها در بعضی از عملیاتها مانند رمضان و والفجر مقدماتی و والفجر۱ باعث بروز اختلاف بین فرماندهان ارتش و سپاه گردید. البته سعی شد تا از اواخر سال ۱۳۶۲ با تشکیل قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با مسئولیت آیت ا... هاشمی رفسنجانی هماهنگیها بین ارتش و سپاه افزایش یابد و اختلافات تاکتیکی کاهش یابد. با فرسایشی شدن جنگ، کسانی از جمله قائم مقام رهبری به نوع و شیوة جنگیدن معترض بودند، ولی صدایشان چندان قوی نبود.
توفیقی: سکولار نیستم
بهترین روش در تغییر علوم انسانی در کشور با تقویت رشته های علمی این حوزه، حمایت از نظریه پردازی، سیاست های تشویقی برای جذب بهترین دانشجویان و نخبه ها برای تحصیل در این رشته ها، بالا رفتن تولید علم در این رشته ها و بیشتر شدن تعاملات دانشگاه ها با حوزه های علمیه اتفاق می افتد. اما این که ما بیایم یک دانشگاه و رشته را به بندیم و 6 ماه دیگر دوباره راه بندازیم فکر نمی کنم جواب بدهد. این روش تحول علوم نیست، تحول علوم با حرکت و زایش و نوع آوری آن شکل می گیرد.
برنامهای برای اعلام لیست مراجع نداریم
یک وقتی در زمان ریاست آیتالله خامنهای بر حزب جمهوری من پیش ایشان رفتم و آنموقع من فکر میکردم دو اختلاف در حزب جمهوری هست. یکی راست و دیگری چپ. من به ایشان عرض کردم چطور در یک حزب این همه اختلاف وجود دارد؟! ایشان فرمودند دو گروه نیستند، بلکه سه گروهند! و بعد فهمیدم که درست است.
نمایندگان باید یار سرپرست وزارت خانه ها باشند نه بار آن ها
ریشه مخالفت با اقای دکتر توفیقی بایستی در دانشگاه علامه طباطبایی جستجو کرد. سیر تلویحی در زندگی هشت ساله این دانشگاه ما را با اقداماتی نادرست آشنا می سازد.بنابراین حضور دکتر توفیقی منافع عده ای را زیر سوال می برد. بدلیل به خطر افتادن رانت ها، آقایان یک سری تصمیمات را در قالب طرح مطرح می کنند که غیر منطقی است.
آرامش را به دانشگاه علامه برمیگردانم
فعالیتهایی که در این چند سال در دانشگاه علامه به صورت قانونی و در مسیر قانون انجام شده است، همچنان ادامه پیدا میکند. فعالیتهایی هم که براساس سیاستگذاریهای عمومی کشور بوده است، باید تحت تاثیر سیاستهای عمومی کشور باشد، یعنی هر چیزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تصمیم بگیرد و سیاستگذاری کند، طبیعتا در تمام دانشگاهها از جمله دانشگاه علامه باید اجرا شود. درباره بقیه مسائل هم در آینده تصمیمگیری میشود؟
امسال «دانشجوی ستارهدار» نخواهیم داشت
ضرورت ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاهها برای ما نکته مهمی است و باید آرامشی که زمینه فعالیتهای علمی است در دانشگاهها وجود داشته باشد، در عین حال در دانشگاه فضای باز سیاسی، نشاط سیاسی و فضای تبادلنظر نیز وجود داشته باشد. زمانی که این مسایل را تشویق میکنیم باید محیطی امن برای ایجاد این فضا به وجود آوریم که در حال حاضر نیز اینگونه است و باید تقویت شود.
غربی ها منتظر گزارش سازمان ملل نبودند
از ظرفیت دیپلماسی عمومی حداکثر بایستی استفاده کرد. یکی از این ظرفیت ها رسانه های غربی و عربی است. شیوه دیگر استفاده از این ظرفیت ها، بسیج کردن افکار عمومی است. در شرایط فعلی سازمان کنفرانس اسلامی بی تحرک شده است. چرا که اعضای این سازمان از حمله خوشحالند. در جنگ 33 روزه هم بسیاری از کشورهای عربی در پشت این جنگ قرار داشتند.
افراطیون آسیب های فراوانی وارد آوردند
بعضیها نمیخواهند تحت هیچ شرایطی اشتباه خود را بپذیرند و به همین دلیل سعی میکنند این طور القاء کنند که حرف شان صحیح است و آنچه میگویند باید برای همه حجت باشد. به همین خاطر ما وظیفه داریم تا با تدبیر با آنها برخورد کنیم تا خدای ناکرده آنها نتوانند به اهداف خاص خود برسند.
هر دانشجو و هیات علمی که به وی اجحاف شده به وزارت علوم بیاید
وی با تاکید بر لزوم پویایی و پرنشاط بودن فضای دانشگاهها در سال تحصیلی جدید در عین حال تاکید کرد: نباید تصور کنیم آنجا که صحبت از نشاط دانشجویی میشود، منظور هرج و مرج و بیانضباطی است. قوانین و مقررات موجود در حوزه تشکلهای دانشجویی به اندازه کافی قدرت نظر دارد که اجازه دهد دانشجویان در این چارچوب فعالیت کنند.
درک عامه و علما از مشروطه تا زمان انقلاب مشروطه، درکی سازگار با اسلام بود
اولا عدالت خانه مفهوم قدیمی است و اختصاص به روشنفکران نداشت. دوما از خواسته های روحانیون پیدا است که مشکلی در نظم عالم نمی دیدند. هر چند فضای آن دوره، فضای ناکارآمدی مطلق بود. حکومت قاجار، به ویژه در دوران مظفرالدین شاه به شدت ناکارآمد بود. شاهی که برای درمان بیماری به خارج می رفت در حالی که پول نداشت. او برای تامین هزینه سفر کشور را به حراج گذاشت. اما از نظر روحانیون، مشکلات مثلا با انجام آن خواسته ها و عادل شدن شاه حل می شد و نیازی به بنیان تازه نمی دیدند.
جهاد دانشگاهی را تبدیل به پایگاه سیاسی کردند
جهاد دانشگاهی مولود انقلاب فرهنگی است. حضرت امام(ره)، ضمن تایید این حرکت خودجوش دانشجویی، برای مدیریت آن در 23 خرداد 1359، ستادی را به نام ستاد انقلاب فرهنگی تأسیس فرمودند. این ستاد که بعدها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقاء یافت در 16 مرداد سال 1359، برای انجام امور اجرایی خود در داخل دانشگاه ها و کمک به امر انقلاب فرهنگی، نهادی را به نام جهاد دانشگاهی تاسیس کرد. در واقع، جهاد دانشگاهی برای انجام امور انقلاب فرهنگی و حفظ دستاوردهای آن در دانشگاه ها تاسیس شد.
مرحوم نائینی بذری کاشت که ثمره آن در اندیشه امام می بینیم
مرحوم نائینی به درستی متوجه شد که حکومت مطلوب، همان حکومت مشروط است. اما در تشخیص جریان منحرف غالب، که حداقل ناتوان از درک آزادی و دموکراسی و مناقشات آن است، حق با شیخ فضل الله است. پاسخ اجمالی بنده، هم در مورد ایشان و هم در مورد مرحوم نائینی، منفی است. اما به هرحال، نگاه نائینی نوگراتر بود و شما جمع میان سنت و مدرنیته را در نائینی بیشتر مشاهده می کنید.