۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۸

روحانی: حکومت مشروع از آزادی رسانه نمی ترسد

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه اعیاد مذهبی،‌ماه شعبان، میلاد ولی‌الله‌العظم(عج)، پیروزی سیاسی مردم در انتخابات، پیروزی‌های ورزشی از فوتبال گرفته تا والیبال با یکدیگر برای شادی مردم توأم شد، گفت: از رسانه ملی و نیروی انتظامی که آستانه تحمل را بالا برد، تشکر می‌کنم و می‌خواهم که در ترویج گفتمان اعتدال اقدام کند. چرا که شادی و نشاط حق مردم است.

mobareze.ir - rohani«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در همایش افق رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، از سالار شهدای حزب جمهوری اسلامی به عنوان نمونه اعتدال یاد کرد.

وی افزود: آنها که در کنار شهید بهشتی بودند و با او مراوده داشتند و از او بهره بردند، به خوبی تصدیق می‌کنند که شهید بهشتی نمونه وقار، صبر، بردباری، عقلانیت و اعتدال و اخلاق بود.بخش های مهم سخنان رییس جمهور منتخب از این قرار است:

- پیام انتخابات روشن است : صلح ، آشتی ، وحدت و انسجام ملی و نفی خود سری بود و نیز دوری از خشونت و افراط و شفافیت و قانون گرایی.

- رای اکثریت مردم مبنای حرکت دولت آینده خواهد بود. دولت پاسدار حقوق همه افراد ملت است . دولت موظف است همه مردم را در اجرای قانون برابر ببیند اما راهی که دولت برمی گزیند بر پایه رای اکثریت است که همانا اعتدال است. طیف وسیعی که از باورها و اعتقادات آغاز می شود و هنجارها را  هم در برمی گیرد.

- مردم همواره از افراط و تفریط رنج برده اند و در این انتخابات به همه گفتند : اخلاق ، اعتدال و قانون و هیچ کس در این کشور فراتر از قانون نیست . بدون استثنا همه ذیل قانون تعریف می شوند.

- اعتدال در اقتصاد نیز باید نمود داشته باشد. اعتدال در پی اقتصادی آزاد و مردمی و عادلانه است و دولت در این اقتصاد حمایت و نظارت می کند.

- فرهنگ از آن اهل فرهنگ است. فرهنگ در کنار زندگی مردم است و باید به مردم اعتماد کرد.قرآن تصریح می کند: ما  باید تذکر دهنده و یادآوری کننده باشیم .

-  شادی حق مردم است و نباید بر مردم و خصوصا جوانان سخت گرفت.مردم ما خودشان اخلاق مدارند و نیروی انتظامی باید جوانان را دختر و پسر خود بداند. تذکر مردم قابل قبول است اما تحقیر مردم قابل قبول نیست.

- از صدا و سیما می خواهم گفتمان اعتدال را ترویج کند.اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم است نه ستیز . نه انفعال نه تقابل. اعتدال تعامل موثر و سازنده با جهان است . در صحنه سیاست خارجی ما با یک شرایط ویزه مواجهیم. جهان دوران گذار وانتقالی را طی می کند . ساختار دو قطبی در دهه اخر قرن بیستم پایان پذیرفت اما هنوز نظام جایگزین استقرار نیافته و همه در حال چانه زنی اند.

-  ایران می توان در این فرصت نقش تاریخی خود را ایفا کند.

- جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قدرت منطقه ای در شرایط گذار تاریخی قدرت باید بتواند نقش خود را ایفا کند و برای این کار ما نیاز به اعتدال داریم.

- موفقیت هایی یا عدم موفقیت هایی در سال های گذشته بوده. آنها را سر جای خود می توانیم بررسی کنیم. امروز باید به فکر فردای کشور باشیم. کشور ما شرایط خاص و ویژه ای دارد باید از این شرایط عبور کنیم. دشمن خواسته است ایران را در صحنه جهانی با چهره امنیتی معرفی کند ما باید نقشه دشمن را بشکنیم. ما نیاز به تدبیر داریم. ما نیاز به قدم های مطمئن و اساسی داریم.

- در گفتمان اعتدال، واقعیت بینی یک اصل است البته براساس ارزش های ایران. / کدام کشور می تواند در یکی دو هفته صحنه اجتماعی را برگرداند. زمینه سیاسی فرهنگی را آماده کند تا ۷۳ درصد مردم سر صندوق ها بیایند. آن چند درصدی هم که نیامدند به هر دلیلی، پشیمان هستند/ خیلی کار بزرگی شده است.

- تعامل و گفتگو با دیگران از جایگاه برابر با توجه به احترام و منافع متقابل ، تعامل با دیگران با توجه به تنش زدایی متقابل و بالاخره تعامل برای ایجاد اعتماد و اعتمادسازی متقابل. این کار انجام خواهد شد.

- در دوره انتقالی ، تلاش ما این است که این دوره به بهترین وجه سپری شود. گزارش هایی از سوی وزیران کابینه دریافت می کنم. گروه های کاری ایجاد شده اند. در برخی زمینه ها، نیاز به هماهنگی بیشتری وجود دارد. دولت آینده به وعده هایی که داده وفادار خواهد ماند. قدم به قدم مشکلات را باهم پشت سر خواهیم گذاشت. البته مشکل انباشته نیاز به زمان لازم دارد. توقع مردم در چارچوب امکانات دولت و کشور خواهد بود.

- کابینه آینده ، فراجناحی و براساس شایسته سالاری خواهد بود. با توجه به اینکه این دولت وامدار هیچ حزب و جناحی نیست. شایسته ترین افراد از هر جناح و حزبی انتخاب خواهد شد. از همه مردم و کارشناسان و مدیران و کارکنان در تمامی دستگاه ها  دعوت می کنم خود را برای خدمت در دولت آینده آماده کنند.

- آنچه در دوران تبلیغات گفتم، بخشی از مشکلات بود. علی رغم همه مشکلات، به آینده امیدوارم. اطمینان دارم ما خواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم و آینده ای بهتری برای مردم به وجود بیاوریم.

- از صداوسیما که در غیبت احزاب قدرتمند و فعال ناچار است یک تنه بار انتقال مطالبات دو طرفه را بر دوش بکشد من می خواهم که همه تلاش ها برای دولت آینده و مردم با توجه به حفظ استقلال رسانه ملی و افزایش اعتبار و اثر بخشی صداوسیما کمک برای پیشبرد برنامه های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات به حق مردم صداوسیما انجام وظیفه کند.

- از صداوسیما می خواهم که گفتمان اعتدال را در ابعاد مختلف برای مردم با حضور صاحبنظران بیشتر تبیین و تفسیر کند.

- گمانه زنی هایی درباره وزیران کابینه آینده مطرح می شود ولی صرفا گمانه زنی است.

- تصور نادرست این است که فرض کنیم رسانه صرفا یک تریبون است. تکرار مونولوگ بی تاثیر نیست اما دوران مونولوگ رسانه ای سپری شده است. در رسانه باید با مخاطب رابطه دو سویه برقرار شود. هم نور آگاهی تابانده شود و هم آیینه ای باشد که واقعیت ها را منعکس کند.

- باید مضمون پیام رسانه سطح آگاهی مردم را افزایش دهد. سطحی نگری و قشری گری یکی از مشکلاتی است که جامعه ما با آن روبه رو است. رسانه باید از معیار دوگانه خودداری کند. اگر ظلم بد است برای همه بد است. فرقی بین مرکز کشور و دورترین روستا وجود ندارد. فرقی بین اقوام جامعه وجود ندارد. اگر تعدی و افترا بد است برای همه بد است. افترای خوب و بد نداریم. این اندیشه بدی است کهدر برابر دیگران می توانیم هر کار بکنیم؛ می توانیم هتاکی کنیم. هیچ کشوری و هیچ ملتی را هم حق نداریم تحقیر کنیم. در برابر کشورهای دیگر نه سر فرود می آوریم و نه تحقیر می کنیم.

- ظلم، ظلم است. نمی توانیم بگوییم در کشور دشمن، ظلم بد است اما در کشور دوست، ظلم خوب است یا کمتر ظلم است. این همان موضوعی است که غرب را به آن متهم می کنیم.

- فکر نکنیم شاخص اعتماد به یک رسانه، تعداد مخاطبان آن است. خبر و تحلیل را از رسانه های دیگر هم می گیرد. سبد رسانه ای امروز مردم، تک رسانه ای نیست. بنابراین واقعیت نمایی، صداقت رسانی و مزیت رسانه ای در فرم و محتوا و به هنگام ارائه کردن، می تواند امتیاز رسانه های خودمان باشد.

- سلیقه صداوسیما باید برایند سلیقه مردم باشد. ما کشور کثیرالمله نداریم بلکه یک ملت داریم اما خرده فرهنگ داریم و آداب و رسوم متنوعی داریم. ما در باغی هستیم با گل های متنوع. صداوسیما باید به گونه ای عمل کند که هر شهروند ایرانی می تواند سهم خود را از صداوسیما داشته باشد. اولویت فعلی در صداوسیما بازآفرینی و تثبت اعتماد مردم به رسانه های داخلی است.  تلاش برای پر کردن شکاف های ارزشی، اندیشه ای، رفتاری میان اقشار جامعه، جامعه و حکومت، شکاف میان نسلی.

- حکومتی که ریشه در رای مردم دارد و از رای مردم مشروعیت دارد نه تنها از آزادی رسانه ها نمی هراسد بلکه از آزادی قانونمند بهره می برد.

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

33 + = 42