۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹

احمدی نژاد پس از ریاست جمهوری چه خواهد کرد؟

گمان من بر این است که او اقدامات دیگری را انجام می‌دهد و بعید به نظر می‌رسد که بازنشستگی کامل سیاسی را انتخاب کند، به ویژه در شرایطی که پیشینیان او همچنان در عرصه سیاسی نقش آفرینی دارند. اما آنان با دقت مراقب بودند که خدشه‌ای بر توازن قدرت در هر شرایطی وارد نکنند؛ ولی این روش احمدی نژاد نیست.

mesbah-ahmadinezhad«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران مشخص کرد که دوران «محمود احمدی نژاد» به زودی به پایان می‌رسد اما کارشناسان بر این باورند «غیرمتحمل به نظر می‌رسد که رئیس دولت جنجالی ایران کاملا از قدرت کناره گیری کند.»

 

به گزارش مبارزه به نقل از دیپلماسی ایرانی، او پس از هشت سال حضور در دفتر ریاست جمهوری در نهایت به زمان پایان محدودیت قانونی خود رسید و پس برگزاری انتخابات، «حسن روحانی» به عنوان روحانی میانه رو، هدایت دولت ایران را در حالی در دست می گیرد که این کشور با مشکلات عظیم اقتصادی و تحریم هایی که غرب علیه برنامه هسته ای اش وضع کرده، روبه رو است.

اما کارشناسان این فرض که احمدی نژاد از صحنه سیاسی ایران خارج شود را حتی برای یک لحظه تصور نمی‌کنند و بر این باورند که او هر کاری را برای آنکه در صحنه سیاسی باقی بماند، انجام می‌دهد.

«سوزان مالونی» عضو ارشد «مرکز سیاست خاورمیانه سابان» در اندیشکده «بروکینگز» و مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا، در این باره می‌گوید: «گمان من بر این است که او اقدامات دیگری را انجام می‌دهد و بعید به نظر می‌رسد که بازنشستگی کامل سیاسی را انتخاب کند، به ویژه در شرایطی که پیشینیان او همچنان در عرصه سیاسی نقش آفرینی دارند. اما آنان با دقت مراقب بودند که خدشه‌ای بر توازن قدرت در هر شرایطی وارد نکنند؛ ولی  این روش احمدی نژاد نیست.

«هومان ماجد» روزنامه‌نگار و نویسنده مستقر در نیویورک، نیز معتقد است که احمدی نژاد ۵۶ ساله طبق استانداردهای سیاسی ایران، مرد جوانی است. او به طور موقت کنار خواهد رفت اما چهار سال آینده بر اساس قانون اساسی می تواند دوباره در رقابت ها حضور یابند. با توجه به شناختی که از شخصیت او دارم، فکر نمی کنم خواهان آن باشد که تمامی فعالیت سیاسی اش را کنار بگذارد. او مزه قدرت را چشیده است و آن را دوست دارد. او به شدت بر این باور است که درباره همه چیز درست فکر می کند،او شخصی نیست که حتی یکی از اشتباهاتش را بپذیرد و همواره معتقد است که راست می‌گوید.

ماجد ادامه می دهد: «چه هشت سال زمان ببرد یا چهار سال، احمدی نژاد می تواند کمپین موفقی را با حمایت طبقه فقیر ایران راه اندازی کند، افرادی که در دوران ریاست جمهوری او از یارانه‌ها بهترین نصیب را برده‌اند. از سوی دیگر «ری تکیه» کارشناس ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، شک دارد که احمدی نژاد بتواند حمایت عمومی را جلب کند. او می گوید: «او باید حوزه انتخابیه و پایگاه مردمی داشته باشد و به نظر نمی رسد که احمدی نژاد از این دو عامل بهره مند باشد. حضور او در هفته های پیش از انتخابات خالی از اهمیت بود و این نمایانگر شرایط او، پس از خروج از دفترش است.»

او این گونه ادامه می‌دهد که احمدی نژاد دولتش را از مسیر منحرف کرد و به ویژه پس از انتخابات ۲۰۰۹ دیگر پایگاه مردمی ندارد. او با سخنرانی‌ها و صحبت‌هایش می‌توانست از خود دفاع کند اما با بیان کلمات جنجالی تنها سعی کرد توجهات را به سمت خود جلب کند، این در حالی است که احمدی نژاد دیگر در کشورش فرد مهمی به شمار نمی‌آید و نفوذی ندارد.

این عضو شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه می‌گوید: «فکر می‌کنم او به نقش مدافع مردم بودن خود ادامه می‌دهد و حتی ممکن است به کشورهای جهان سوم سفر کند اما فکر نمی کنم دوباره به صحنه سیاست داخلی کشورش بازگردد.»

در همین حال، «علی واعظ» یکی از کارشناسان ارشد «گروه بین‌المللی بحران»، معتقد است که اینکه احمدی نژاد قادر باشد دوباره پایگاهی برای پیروزی مجدد خود در میان توده مردم بنا کند به فضای سیاسی بستگی دارد که توسط رئیس جمهوری جدید خلق می شود.

این کارشناس سیاسی بر این نکته تاکید می کند که اگر دولت جدید پیشرفت خوبی داشته باشد برای احمدی نژاد خلق میراثی مثبت بسیار دشوار خواهد بود اما اگر رئیس جمهور جدید تندروی کند و ایرانی‌ها باز هم شاهد رکود اقتصادی و انزوای بیشتر باشند، ممکن است این مردم دوباره دلتنگ احمدی نژاد شوند.

 

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

4 + = 13