۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹

صف نامزدی اصولگرایان

کافی است مروری بر سیاست‌های فرهنگی دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی داشته باشید تا مشخص شود سیدمصطفی میرسلیم کیست. وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ششم جمهوری اسلامی و متخصص موتورهای درون‌سوز اگرچه کارنامه‌ای پربار از لحاظ علمی و اجرایی دارد اما سکوت سالیانش از او سیاستمداری پر رمز‌و‌راز ساخته است. میرسلیم اگر به عنوان کاندیدای نهایی حزب موتلفه اسلامی معرفی شود برای بازسازی چهره‌اش میان شهروندان کار سختی دارد. او بیش از هرچیز با نحوه پوشش خاصش در میان مردم شهره است. رییس شورای مرکزی موتلفه اسلامی در آخرین اظهارنظر سیاسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران را لشگرکشی سیاسی نامیده است.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مکانیزم اصولگرایان چیست؟ سوالی که دستاوزیر گزارش روزنامه اعتماد در خصوص چگونگی حضور اصولگرایان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شد. تا همین امروز هم اصولگرایان حتی نمی‌دانند باید کاندیدای‌شان را به چه کسی معرفی کنند. فعلا آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز میان کار آنها را گرفته و حزب به حزب و تشکل به تشکل جلسه می‌گذارد تا ببیند گروه‌های مختلف چه در چنته دارند.
او روز گذشته سخن از چتر گسترده‌ای گفت که همه اصولگرایان را زیر خود جمع کرده است. چتری که چنان وسیع در نظر گرفته شده که اصولگرایان با همه اختلاف نظرها زیرش بگنجند و کسی جای دیگری را تنگ نکند. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نیروهای انقلابی زیر یک چتر بسیار گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند به تسنیم گفته است: تمام گروه‌های انقلابی و وفادار به انقلاب اسلامی اکنون در موضع اجماع و وحدت با نیروهای انقلاب قرار دارند و به نظر می‌رسد مسیری که برای وحدت در نظر گرفته شده، مسیر موفقی باشد. انتظار می‌‌رود با حضور تمام گروه‌های انقلابی و اصولگرا در ذیل مکانیزم طراحی شده، زمینه موفقیت نیروهای انقلاب در انتخابات ٩۶ فراهم شود، البته این همگرایی در مردم نیز لازم است و انشاءالله مردم نیز برای دفاع و حمایت از جریان ارزشی و کارآمد در صحنه میدانی به وظیفه خود به خوبی عمل خواهند کرد. در آینده نزدیک درباره مکانیزم همگرایی نیروهای انقلاب با مردم سخن خواهیم گفت.
البته آیت‌الله موحدی‌کرمانی هیچ اشاره‌ای به جزییات مکانیزم در نظر گرفته شده نکرد و تنها همان چتر گسترده نیروهای انقلاب را مطرح کرد اما غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی همان تشکل گوشه‌ای از آنچه در نظر دارند را بیان کرد: ائتلاف اصولگرایان تا ١٠ روز آینده تشکیل می‌شود و منتظر نتیجه جلسات ائتلاف خواهیم بود.
شکست طرح آیت‌الله موحدی‌کرمانی
مصباحی‌مقدم درباره نشست مشترک احزاب اصولگرا با جامعه روحانیت نیز به فارس گفت: فعلا بنا نیست خبر تازه‌ای در این خصوص باشد تا ان‌شاءالله ببینیم نتیجه ائتلاف چه می‌شود. اینکه بنا نیست خبر تازه‌ای درباره نشست‌های آیت‌الله موحدی‌کرمانی با احزاب اصولگرا باشد به وضوح نشان از شکست نشست‌های موحدی کرمانی با احزاب اصولگرا می‌دهد.
باهنر جواب میرسلیم
پس از آنکه سید مصطفی میرسلیم توسط برخی اعضای مرکزی حزب موتلفه به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی شد محمد نبی حبیبی، دبیرکل موتلفه این انتخاب را رد و اعلام کرد فرآیند انتخاب نامزد نهایی برای معرفی به اصولگرایان هنوز به طور کامل طی نشده است. با این حال به نظر می‌رسد میرسلیم کاندیدای نهایی آنها باشد. اتفاقی که بلافاصله با پاسخ جبهه پیروان خط امام و رهبری مواجه شد. محسن کوهکن، نایب‌رییس جبهه پیروان از تلاش‌ اعضای این جبهه برای اقناع باهنر جهت کاندیداتوری در انتخابات ٩۶ خبر داد و به فارس گفت: ما زیر چتر ائتلاف حرکت و به اجماع می‌رسیم. تاکید جبهه پیروان روی آقای باهنر است که به صحنه بیاید، هرچند که او هنوز قانع نشده است و فعلا موافق کاندیداتوری در انتخابات نیست اما تلاش‌ها برای اقناع آقای باهنر جهت کاندیداتوری ادامه دارد. قطعا اگر جبهه پیروان بخواهد به سمت جمع‌بندی روی نامزد نهایی خود برود بعید است که به فردی غیر از آقای باهنر برسد. این در حالی است که حزب موتلفه خود یکی از اعضای جبهه پیروان است و برخلاف اعتماد به نفس کوهکن آنها به دنبال کاندیدای حزبی خود هستند.
باهنر: نمی‌دانم موفق می‌شویم یا نه
اما خود باهنر درباره انتخابات و کاندیداهای اصولگرا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هنوز بحث‌های انتخاباتی ادامه دارد و کاندیداهای بالقوه ما انتخاب شده‌اند و باید فرآیندی طراحی شود که در روز آخر به یک نفر برسیم. رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نهایت اصولگرایان برای انتخابات آینده به یک نفر خواهند رسید، اظهار داشت: صددرصد موفق می‌شویم یا خیر، نمی‌دانم. همچنین این موضوع را که از ابتدا یک نفر را برای انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب کنیم، مفید نمی‌دانم زیرا باید تعداد زیادی بررسی شوند، اما فرآیند باید طوری باشد که در نهایت به یک نفر برسیم. باهنر پیشتر بارها اعلام کرده بود به کاندیداتوری فکر نمی‌کند.
زاکانی و نادران هم هستند
از گوشه و کنار اصولگرایان نام‌های دیگری هم مطرح می‌شود. نام‌هایی مثل الیاس نادران و علیرضا زاکانی که فصل مشترک هر دو علاوه بر مخالفت با دولت روحانی، شکست سنگین در انتخابات مجلس دهم است. قدرت‌الله رحمانی، قائم‌مقام جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی دیروز با بیان اینکه زاکانی یا نادران از گزینه‌های جبهه تحول‌خواهان برای انتخابات هستند، به فارس گفت: فردا در نشست شورای مرکزی گزارشی از روند ائتلاف جریان انقلابی ارایه خواهد شد.
بذرپاش؛ از مشاور احمدی‌نژاد تا کاندیدای ریاست‌جمهوری
مهرداد بذرپاش، مشاور جوان احمدی‌نژاد شهردار پله‌های ترقی را به سرعت طی کرد و با حضور در مدیریت بنگاه‌های بزرگ صنعتی راهی بهارستان هم شد. او حالا یکی از گزینه‌هایی است که با شتاب بخشیدن به حضور رسانه‌ای خود در فکر فتح پاستور است؛ قله‌ای که البته پیش از او برای بزرگانی چون جلیلی و قالیباف و رضایی هم دست نیافتنی بوده است.
اما در میان اصولگرایان جمعیت آبادگران هم هستند که با دبیرکلی حسن بیادی یکی از تشکل‌های نزدیک به شهردار تهران ارزیابی می‌شوند. بیادی دیروز با زیر سوال بردن کاندیداهای اصولگرا به ایلنا گفت: گزینه‌هایی که اصولگرایان طرح می‌کنند نوعا جایگاه و مقبولیتی در این دور ندارند. از تصمیم قالیباف در مورد کاندیداتوری برای سال٩۶ خبری ندارم اما تحلیل شخصی من این است گزینه‌هایی را که اصولگرایان طرح می‌کنند، نوعا جایگاه و مقبولیتی در این دور ندارند و اگر قرار باشد از اصولگرایان نامزدی حضور پیدا کند و اصلاح‌طلبان هم در مورد کاندیداتوری روحانی اجماع کنند، اصولگرایان نباید بیشتر از یک کاندیدا داشته باشند، چراکه با این تصمیم نپخته احتمال شکست آنها با درصد بالایی قابل پیش‌بینی خواهد بود.
هیچ کدام از نام‌ها قطعی نیست
با وجود اینکه دیروز از در و دیوار اصولگرایی کاندیدا بارید اما سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درخصوص نام کسانی که تا به حال از سوی اصولگرایان برده شده است، به ایسکانیوز گفت:
هیچ کدام از اینها یقینی نیست که بیایند و به عنوان نفر نهایی انتخاب شوند همه اینها در مرحله بررسی قرار دارند و جزو احتمالات هستند.
احمدی‌نژادی‌ها چه می‌گویند؟
محمدرضا میرتاج‌الدینی یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره انتخابات سال ۹۶ اظهار کرد: احتمالا دو ماه روند بررسی کاندیداها ادامه داشته باشد تا چارچوب و شاخص‌ها مشخص شود. در این روند تصمیم‌گیری همه طیف‌های ارزشی و اصولگرایی حضور دارند. جریان اصولگرا در انتخابات ٩٢ خودش را پیروز میدان می‌دانست و کسی را به عنوان رقیب تلقی نمی‌کرد از این رو یک رقابت درون‌گروهی شکل گرفت که به شکست انجامید. وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا آیت‌الله مصباح‌یزدی در ۹۶ به نظر اصولگرایان تمکین خواهد کرد و کاندیدای جریان خود را مانند سال ۹۲ نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ایشان هم با انتخاب نهایی اصولگرایان همراه خواهند شد. برخی خبرها حاکی از آن است که احمد نیکزاد، کاندیدای جریان احمدی‌نژادی‌ها برای انتخابات ٩۶ باشد.
ماجراهای جلیلی و برجام
مسوول سابق مذاکرات هسته‌ای و یکی از جدی‌ترین رقبای ٩٢ حسن روحانی هفته‌ای نیست که در دانشگاهی علیه برجام و سیاست خارجی دولت روحانی موضع‌گیری و سخنرانی نداشته باشد. جلیلی چند ماهی است که برجام را نشانه گرفته و مدام بر این موضوع تاکید دارد که هیچ دستاوردی نداشته و با مبانی منافع ملی ما در مغایرت است. جلیلی یک بار در رقابت با حسن روحانی در انتخابات ٩٢ همین استراتژی را در پیش گرفت و از رویکرد خود در مذاکرات هسته‌ای دفاع کرد که دفاع او جدای از پاسخ حسن روحانی انتقاد علی‌اکبر ولایتی یکی دیگر از کاندیداهای انتخاباتی اصولگرایان را در جریان مناظره‌های انتخاباتی به دنبال داشت. جلیلی کاندیدای بالقوه جبهه پایداری است.
کاندیدا- شهردار- کاندیدا- شهردار- کاندیدا
محمدباقر قالیباف سال ٨۴ سودای ریاست‌جمهوری داشت که در آن انتخابات محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد. قالیباف پس از آن انتخابات به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. قالیباف در انتخابات ٩٢ یکی از جدی‌ترین کاندیداهای جناح راست بود اما بر خلاف احمدی‌نژاد نتوانست از بهشت راهی پاستور شود. او پس از انتخابات ٩٢ دوباره به شهرداری بازگشت و طی سه سال و نیم دولت روحانی چند باری با کنایه از عملکرد دولت انتقاد کرده است. او حالا یکی از کاندیداهای بالقوه اصولگرایان است. کاندیدایی که برای اصولگرایان شرط گذاشته و گفته اگر همه گروه‌ها روی نامش اجماع کنند، حاضر است بار دیگر به رقابت با روحانی بپردازد.
محبوب اصولگرایان انقلابی
پرویز فتاح حتی اگر هر روز هم مصاحبه کند و بگوید فعلا به کاندیداتوری فکر نمی‌کند باز هم نمی‌توان از روی نامش به سادگی عبور کرد. وزیر نیروی دولت احمدی‌نژاد و رییس فعلی کمیته امداد اقداماتی را در دستور کار قرار می‌دهد که بیش از هرچیز یک احمدی‌نژاد مدل سوم تیر ٨۴ را به ذهن می‌آورد. برخی اصولگرایان حضور او در انتخابات ٩۶ را به صلاح نمی‌دانند و می‌گویند او گزینه ١۴٠٠ است و نباید بسوزد. با این حال خودش معتقد است فعلا مهم‌ترین کار هرچه بهتر انجام دادن وظایفش در کمیته امداد است. فتاح از چهره‌های مورد علاقه جبهه پایداری، ایثارگران و رهپویان است.
الیاس نادران، فریادگر اصولگرا
سیاستمدار اصولگرایی که در روزهای خاموشی اصولگرایان بارها نام مفسدان منتسب به این جریان را فریاد زده. او یکی از چهره‌های اصولگرایان است که به احتمال زیاد از سوی جمعیت ایثارگران به دیگر اصولگرایان معرفی خواهد شد. نادران در سال‌های گذشته کمتر وارد مناقشات سیاسی شده و بیشتر تلاش کرده تا در کنار احمد توکلی جامه ضدفساد بپوشد و در میان مردم چهره‌ای باشد که چپ و راست نمی‌شناسد و تنها دغدغه‌اش مبارزه با فساد است. نادران در یک سال گذشته انتقادات زیادی را به دولت روحانی داشته است.
علیرضا زاکانی، منتقد در تمامی حوزه‌ها
علیرضا زاکانی را باید منتقد‌ترین اصولگرای دولت اعتدال نامید. سیاستمداری که اظهارات تند و تیزی را علیه برادر رییس‌جمهور داشته و در ماجرای فیش‌های حقوقی و قرارداد کرسنت بسیار مصاحبه کرده است. زاکانی در مجلس نهم و پس از انتخاب به عنوان رییس کمیسیون ویژه برجام تا به امروز انتقادات زیادی را درباره برجام داشته است. زاکانی سال ٩٢ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد که شورای نگهبان صلاحیت وی را احراز نکرد.
منتقد وطن امروزی دولت
مهرداد بذرپاش با ورود احمدی‌نژاد به پاستور عنوان جوان‌ترین مشاور رییس‌جمهور را به خود اختصاص داد و پس از آن به سرعت در سپهر سیاسی ایران شناخته شد. بذرپاش با روزنامه وطن امروز تندترین تیترها و انتقادات را علیه دولت مطرح می‌کند از پیشروهای جریان اصولگرایی در نقد دولت محسوب می‌شود. هرچند برخی از نواصولگرایان معتقدند بذرپاش می‌تواند کاندیدای خوبی برای رقابت با حسن روحانی باشد اما در میان کاندیداهای دیگر اصولگرایی از شانس کم‌تری برخوردار است.
کرمانی سیاس و زرنگ
محمدرضا باهنر مثل اکثر سیاستمداران کرمانی ایران هوش سیاسی بالایی دارد و فضاسنجی خوبی می‌کند. او به ویژه در ماه‌های اخیر سیاست میخ و نعل را برای دولت روحانی در پیش گرفته است. از یک سو می‌گوید عرفاً دولت‌ها دو دوره‌ای هستند و از سوی دیگر به دولت طعنه می‌زند حالا که از رکود عبور کرده‌ای مردم را هم عبور بده. او اگرچه خود اعلام کرده قصد کاندیداتوری در انتخابات را ندارد اما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های اصولگرا مطرح است. دیروز محسن کوهکن اعلام کرد که باهنر، گزینه جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ٩۶ است اما هنوز مهندس اصولگرایان نظر خود را اعلام نکرده است.
مردی با پوشش خاص
کافی است مروری بر سیاست‌های فرهنگی دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی داشته باشید تا مشخص شود سیدمصطفی میرسلیم کیست. وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ششم جمهوری اسلامی و متخصص موتورهای درون‌سوز اگرچه کارنامه‌ای پربار از لحاظ علمی و اجرایی دارد اما سکوت سالیانش از او سیاستمداری پر رمز‌و‌راز ساخته است. میرسلیم اگر به عنوان کاندیدای نهایی حزب موتلفه اسلامی معرفی شود برای بازسازی چهره‌اش میان شهروندان کار سختی دارد. او بیش از هرچیز با نحوه پوشش خاصش در میان مردم شهره است. رییس شورای مرکزی موتلفه اسلامی در آخرین اظهارنظر سیاسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران را لشگرکشی سیاسی نامیده است.
رستم، قرارگاه، نفت
رستم قاسمی از جدی‌ترین منتقدان نفتی دولت اعتدال است. وی در حال حاضر یکی از گزینه‌های بالقوه اصولگرایان برای انتخابات است. قاسمی که سابقه عضویت در سپاه پاسداران را دارد پس از جنگ ایران و عراق، به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیوست و در سال ۱۳۸۰ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء
 منصوب شد. وی  در سال ۹۰، توسط احمدی‌نژاد برای وزارت نفت پیشنهاد شد و رای اعتماد گرفت.  وی برای قرار گرفتن در میان کاندیداهای بالقوه اصولگرایان کار سختی ندارد با این حال در فرآیند رشد و اقدامات بابک زنجانی نام او نیز بارها بر سر زبان‌ها چرخیده است.
آلترناتیواحمدی‌نژادی‌ها
علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت محمود احمدی‌نژاد و مبدع طرح مسکن مهر یکی از گزینه‌های احمدی‌نژادی‌ها برای انتخابات است. حامیان او که اصالت ترک زبان دارد امیدوارند با تمرکز بر قومیت نیکزاد بتوانند رای میلیون‌ها شهروند ترک‌زبان سراسر کشور را در اختیار بگیرند. با این حال نیکزاد یک مشکل بزرگ دارد و آن پروژه‌ای به نام مسکن مهر است که منتقدان بسیاری در بین عوام و خواص کشور دارد. البته احتمالا نیکزاد در محاسباتش روی رای ساکنان مسکن مهر حساب ویژه‌ای باز کرده است.
از همدان تا پاستور
حمیدرضا حاجی‌‌بابایی اگرچه هم‌اکنون نماینده مجلس است اما سابقه تصدی وزارت آموزش و پرورش را در کابینه احمدی‌نژاد دارد. حاجی‌بابایی با شروع به کار دولت روحانی به دنبال تاسیس جبهه یکتا رفت. جبهه‌ای متشکل از یاران دیروز احمدی‌نژاد که حاضر نشدند مرزبندی روشنی با او داشته باشند. او این روزها سخنگوی جبهه یکتا است. تشکلی که به گفته سخنگوی فعلی وزارت کشور مجوز فعالیت سیاسی ندارد اما کار خودش را می‌کند. حاجی‌بابایی از سوی این تشکل یکی از گزینه‌های مورد بررسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.
وزیر فرهنگ دولت دهم
چهارمین وزیر احمدی‌نژاد که نامش در بین کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری دیده می‌شود سید محمد حسینی است. او وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در دوران وزارتش اصحاب فرهنگ و هنر سراسر گله و شکایت و اعتراض  بودند. حسینی نیز یکی از اعضای موثر جبهه یکتا است. همان جبهه‌ای که روز گذشته سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد مجوز فعالیت ندارد و به همین دلیل حق فعالیت انتخاباتی نیز ندارد. با این حال حسینی و سایر یکتایی‌ها همچنان با همین نام مصاحبه می‌کنند و در پی معرفی کاندیدا به اصولگرایان هستند.
مدیر تلویزیونی
عزت‌الله ضرغامی رییس سابق سازمان صدا و سیما این روزها زمان بیشتری دارد تا با انتشار عکس‌هایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از دیدگاه‌هایش دفاع کند. طی یک سال گذشته رسانه‌های مختلف نام وی را به عنوان یکی از کاندیداهای انتخاباتی اصولگرایان مطرح کرده‌اند. هرچند که او در پاسخ به این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای گفته است که در خواب هم کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌بیند. از او به عنوان کاندیدای انقلابیون نام برده می‌شود.
چهره محبوب آیت‌الله مصباح
همین چند سال پیش آیت‌الله مصباح‌یزدی در وصف او گفته بود زیر آسمان و روی زمین اصلح از کامران باقری لنکرانی نمی‌شناسد. البته گزینه اصلح آیت‌الله مصباح همان ابتدای کار انصراف داد تا با این کار از بدل شدن به مهره‌ای سوخته جلوگیری کرده باشد. باقری لنکرانی مدت مدیدی است که کمتر در مجامع حاضر شده و مصاحبه می‌کند با این حال اگر باقری لنکرانی بیاید و تایید صلاحیت شود پایداری‌ها در دو راهی میان او و سعید جلیلی خواهند ماند. او پنجمین و آخرین وزیر احمدی‌نژاد است که این روزها در مظان کاندیداتوری قرار دارد.
دست راست جلیلی، محبوب دانشجویان انقلابی
علی باقری، دست راست سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای و برادرزاده مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی است. او را دانشگاه امام صادقی می‌شناسند. باقری اگرچه کمتر از جلیلی سفر و سخنرانی می‌کند اما در رد برجام و نفی دستاوردهای دیپلماتیک دولت حسن روحانی کم کاری نداشته است. باقری از آن گزینه‌هایی است که هیچ کس دیدگاه‌هایش را درباره موضوعاتی به جز برجام نمی‌داند. چهره جوان و خوش‌پوش اصولگرایان محبوب دانشجویان اصولگرا است. یک انقلابی از همان جنسی که آنان دوست دارند. اما آیا رهبران اصولگرا نیز همین اقبال را نشان خواهند داد؟
منبع: اعتماد
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

50 - 40 =