پاسخ به منتقدان رکن جمهوریت نظام
از حضرت آیت الله مصباح یزدی و آقای غرویان تقاضا می شود به عبارت صریح زیر از امام خمینی عنایت بفرمایند و نسبت آن را با مواضعی که اعلام فرموده اند بسنجند. سخنرانی مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی است که ملت یکپارچه علیه رژیم شاه قیام کرده و رهبری امام همگانی شده است و امام بدون هیچگونه اضطراری در مقام بیان سه اصل مهم اسلام هستند که در رژیم پهلوی (پدر و پسر) پایمال شده اند... از حضرات آقایان سؤال می کنم آیا صریحتر از این می توان بر اصالت آزادی رأی...
چگونه تحکیم از وحدت افتاد؟
در حالی که «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» ترجیح میداد طیف سنتی اختلافات درون خود را حل کند و دفتر تحکیم را به سمتی ببرد که هم منشعب نشود و هم معتدل بماند. که البته سرانجام خواست مشارکتیها بر مصلحتاندیشی سازمان مجاهدین غلبه کرد، هرچند که فشار جناحهای مختلف سیاسی به دفتر تحکیم وحدت در افراطی شدن آن و گم شدن صدای نیروهای اصیل و معتدل بیتأثیر نبود.
دوگانگی در تفسیر «نظارت» بر صدا و سیما و «نظارت» بر انتخابات
نماینده مجلس ششم درباره تفاوت نظارت استصوابی و استطلاعی در قانون جمهوری اسلامی تصریح کرد: واژه نظارت در قانون اساسی دو بار به کار رفته است، یکی نظارت شورای نظارت بر صدا و سیما و دیگری نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری. این واژه یکسان در مورد شورای نگهبان تعبیر به استصوابی شده است اما در مورد شورای نظارت بر صدا و سیما استطلاعی.
دفتر تحکیم وحدت در کشاکش سنت و تجدد
در یک نگاه کلی... دفتر تحکیم وحدت از گفتمان اسلام ناب به گفتمان روشنفکری دینی و از آنجا به گفتمان تجددی متطوّر شده است. چنین تطوّری وقتی که در کنار طرفداری بدنۀ دانشجویی و نیز موقعیت نسبتاً حاشیهای طیف شیراز (گفتمان اسلام ناب) قرار میگیرد، حکایت از بسط و گسترش دایرۀ حاکمیت گفتمان تجددی در دانشگاهها دارد که بسیاری از آموزههای آن در خلال کنشهای کلامی و غیرکلامی روزمرۀ آنها بازتولید میشود.
انتقاد آیت الله مقتدایی از ادعای تحریف آمیز عدم باور امام خمینی به جمهوریت نظام
آیت الله مقتدایی نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری در واکنش به این جمله تحریف آمیز که «امام معتقد به جمهوریت نبودند و تنها برای این که به زبان روز سخن بگویند از واژه جمهوری استفاده می کردند»، اظهار داشت: به هیچ وجه این بیان در مورد امام صحیح نیست. چون امام خمینی از ابتدا با سلطنت مخالف بودند و مدل جمهوریت و اسلامیت را مد نظر داشتند. طوری که بارها فرمودند که جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.
انجمنهای اسلامی در مهمانی حزبی- دولتی؟
اساساً ماهیت و کارکرد تشکلهای دانشجویی در نظر دولت چیست؟ آیا تنها اینست که تشکلهای اصلاحطلبی وجود داشته باشند که فشار تشکلهای رادیکال اصولگرا را خنثی کنند؟ یا آنکه اعتقاد و التزام جدی به احیای فضای آزاداندیشی و پویایی سیاسی در دانشگاهها وجود دارد، به نحوی که انجمنهای اسلامی و دفتر تحکیم وحدت احیا شوند، حتی اگر در آینده به عملکرد دولت در برخی حوزهها انتقاد داشته باشند؟
دفتر تحکیم جعلی؛ رسوایی پشت رسوایی
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: برای ما جای سوال است که چطور گروهی با هشت انجمن اسلامی توانسته اند در قالب یک اتحادیه اداره تحکیم وحدت را در دست گیرند و سپس برای قانونی شدن تلاش کنند. دادن زمان به این گروه برای قانونی شدن مانند این است که ما به حزب مشارکت اجازه فعالیت دهیم و سپس به آنها بگوییم به مرور زمان مشکلات قانونی خود را برطرف کنید.
هشدار برای تحکیم ۱۱
پس از ماه ها اتفاقات جنجال برانگیز دفتر تحکیم وحدت و حمایت برخی نهادهای خاص از یک گروه غیرقانونی بخصوص در جریان برگزاری انتخابات مجعول مهرماه این گروه که معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت پیش از برگزاری آن را غیرقانونی خواند، سرانجام دیروز معاون فرهنگی وزارت علوم سکوت خود را شکست و هشدار داد اگر نتوانند در زمانی که به آنها داده شده مشکلات قانونی خود را برطرف کنند با آنها برخورد خواهد شد.
امام(ره) در منشور روحانیت نسب به آفت دنیازدگی عالمان هشدار دادند
زمانی که امام خمینی(ره) این پیام را صادر کردند، تقریبا نزدیک به یک دهه از انقلاب گذشته بود و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته بودیم. به دلیل شرایط موجود در کشور روحانیت در مسایل اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرده بودند به همین دلیل امام(ره) میخواستند از یک طرف جایگاه روحانیت را برای عموم مردم تبیین کنند و از طرف دیگر رسالتها و مسوولیتهای روحانیت را بار دیگر به این مجموعه تذکر دهند و در واقع به اهمیت نقش روحانیت تاکید کنند که کل این منشور با همین روحیه تهیه شده است.
ورود بیدردها به صحنه انقلاب، نتیجه تفاسیر انحصارطلبانه
دیروز مقدس نماهای بیشعور می گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیست شدهاند! ...گوشهای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ میدهد، فریاد «وا اسلاما» سر میدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند!
این انتخابات نیست، انتصابات است!
به عنوان یک نماینده که گاهی پشت سر این آقایان در نماز جمعه تهران نماز میخواندم، الآن به شک افتادهام و از این به بعد نمیتوانم پشت سر اینها نماز بخوانم؛ برای این که اینها آن بینه معارض را معرفی کنند چراکه خود آن اساتیدی که [صلاحیتها را] تائید کردهاند، سؤال کردهاند که چه کسانی هستند و آمدهاند در مقابل این بینه معارض گفتهاند که این آقا عادل نیست؟ یا این آقا تقوا ندارد؟ یا این آقا شرایط علمی را ندارد؟
جای خالی «رسانه»ی ملی
اینکه رسانه ملی خود به طور مستقیم تشخیص میدهد که عنوان کردن چه معضل یا مشکلی به صلاح است و کدام نیست، عملاً شخصیت «رسانه» بودن را از آن گرفته. این موضوع باعث شده مدیران، مسئولین و مجریان صدا و سیما بیشتر از آنکه به دنبال پیگیری مطالبات مردم باشند، با خودسانسوری و سکوت در قبال قضایای مختلف تنها به حفظ موقعیت فعلی و حاشیه امن خود باشند.
از دفتر تحکیم غیرقانونی استعفا دهید
طی سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای اصلاح وضعیت دفتر تحکیم وحدت انجام شده است، اما همواره دستهایی سعی کردهاند که این تلاشها ناکام بماند و هیچ اقدامی در جهت بهبود وضعیت دفتر تحکیم وحدت صورت نگیرد. دستهایی که میخواهند دفتر تحکیم فقط اسمی باشد که در بیانیهها در کنار اسم سایر اتحادیههای همسو با خودشان قرار گیرد. آخرین مرحله این تلاشها منجر به شکل گیری شورای مرکزی فعلی شده است.
تکذیبیه انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز نسبت به عضویت در دفتر تحکیم غیرقانونی
اگر به گفتهی این شخص واقعا 14 انجمن اسلامی عضو این گروه هستند پس کاملا مشخص است طبق قانون ذکر شده، اینان غیرقانونی میباشند. ما منتظر اعلام رسمی حمایت این انجمنها از آنچه دفتر تحکیم وحدت خوانده میشود، میمانیم و اگر اعلام حمایتی صورت نگرفت سنجش صحت این ادعا را به افکار عمومی و مراجع ذی ربط میسپاریم.
شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت: قانونی یا غیرقانونی؟
ادعای دبیر جعلی تحکیم وحدت در شرایطی است که انجمنهای مذکور در طول سالهای گذشته مخالف مواضع رادیکال اقلیت فعلی بوده و تنها با شرایط خاصی حاضر به حضور در شورای مرکزی شده اند. آنان در رأس بیش از 20 انجمن اسلامی هستند که با تنظیم شکوائیه رسمی به هیئت نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاهیان، خواهان ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات جدید با شرایط قانونی و حضور فراگیر انجمنهای اسلامی هستند.