۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲ در دانشگاه صنعتی سهند مطرح شد :

جدا کردن دانشجویان از سیاست بزرگترین ضربه به دانشگاه است / دین حکومتی دین رسول الله (ص) نیست

متاسفانه ارتجاع و تحجری که امام به عنوان خطر برای اسلام می دانستند رشد پیدا کرده است. بعضی از رسانه ها در اختیار کسانی است که خرافات را رواج دادند. کاری به این نداریم که دولت گذشته چه طور و تا چه حدی خرافات را رواج داد و کسی هم به آن ها به تقابله نپرداخت. اما الان وضعیتی شده است که مداحان باید برای کشور برنامه ریزی کنند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):
حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: آنچه که ملت خواست و امام راحل بنیان گذاشت حکومت دینی بود نه دین حکومتی. به عبارت دیگر این دین است که مسئولان را کنترل میکند. اما دین حکومتی، دین را یک ابزار برای خود می داند. این دین حکومتی دین رسول الله (ص) نیست. اسلام نابی که امام فرمودند نیست.

در آستانه سیزدهم آبان ماه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند میزبان حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا بود. وی که برای دومین بار میزبان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سهند بود ابراز خوشحالی کرد که برای دومین بار دعوت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی سهند را پذیرفت و در این دانشگاه حضور دارد و از حضور دانشجویان و اساتید محترم در این مراسم تشکر کرد. همچنین در ابتدای مراسم آغاز ماه صفر و ایام عزاداری مربوط به آن ار تسلیت گفته و آروز کرد که همگان از رهروان واقعی راه حسین باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا در ادامه افزود که خوشحال است که نام گذاری این روز به نام دانش آموز و مبارزه با استکبار در مجلس سوم و همزمان با حضور ایشان در مجلس به عنوان نماینده انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد که سیزه ابان سال ۵۸ روزی است که به سفارت امریکا حمله کرده و دیپلمات های امریکایی را اسیر کردند امروز این بحث مطرح است که در سیزده ابان ۵۸ کار درستی انجام دادیم یا کار اشتباه؟! ایا این حرکت را باید تحسین کرد و یا ان را به خاطر هزینه سنگینش که برا ما داشته است سرزنش کنیم؟!

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متاسفانه در این دیدگاه ها دو موضع افراط و تفریط وجود دارد و برخی معتقدند که این کار باید انجام می شد و از آن دفاع می کنند و با همان توجیه هم به سفارت انگلیس و عربستان حمله شد. در طرف دیگر برخی از افراد و حتی از کسانی که در موضوع تسخیر لانه جاسوسی شرکت داشته اند از این عمل خود ابراز پشیمانی می کنند و معتقدند که در آن مقطع نیباد آن کار انجام می شد.

این عضو ارشد حزب اعتماد ملی ادامه داد که: من در این باره معتقدم که باید شرایط زمانی را در نظر داشت و مطلق و سیاه و سفید به موضوع نگاه نکرد. اوایل انقلاب ما ده ها هزار شهید داده بودیم. دائما اخبار متقنی می رسید که در این سفارتخانه کارهایی انجام می دهند و هدف آنها شکستن انقلاب هست. شاید اگر این مسئله ادامه می یافت و سفارت امریکا هم چنان به کارهایش ادامه می داد، در نهایت منجر به شکستن انقلاب می شد. و لذا در چنین بستری این حرکت انجام پیدا می کند. در فضای اول انقلاب که ما اصلا نیروهای اطلاعاتی امنیتی نداشتیم این کار توجیه دارد.

دلیل دوم هم این بود که مردم ایران در تمامی در تمامی جنایات رژیم سابق دست امریکا را میدیدند و دل مردم از این اقامات خون بود. فلذا این امر در چنین فضایی توجیه داشت. کما اینکه مردم ما به خاطر این حرکت تاوان های سیاسی و اقتصادی زیادی نیز پرداختند.

اما شرایط امروز با شرایط گذشته فرق دارد. امروز نظام ما پس از سی و هفت سال به پایداری رسیده و نباید همین کار الگو قرار داده و برویم سفارت انگلستان و عربستان را فتح کنیم. الان نظام پایدار شده است و چنین تصمیمات عجولانه ای میتواند برای کشورخسارت بار باشد.

وی افزود: که در رابطه با تسخیر این سفارت ها در برخی موارد در جریان بوده است که افرادی با نیت خیر این کارها را انجام داده اند. ولی نتیجه برای ملت و کشور فاجعه بار بوده. لذا این کار ها را نباید با بحث سفارت امریکا یکسان به نظر بگیریم. برای مثال حضرت امام تسخیر سفارت امریکا را انقلاب دوم خوانده اند اما این دو حرکت اخیر توسط رهبر و رئیس جمهور محکوم شدند.

وی در ادامه سخنانش به مباحث پیرامون مذاکره با آمریکا و برجام اشاره نمود و خاطر نشان کرد که: برخی می گویندکه نباید با امریکا مذاکره می کردیم. در این صورت مسئله ی هسته ای حل نمی شد. اساسا مذاکره به معنای دوستی نیست. این تهمت نابجایی است که به دولت روحانی میزنند که به دشمن اعتماد می کند و انها را دشمن نمیداند. حتی پیامبر نیز با دشمنانش مذاکره میکردند و اسلام بر این منطق است و با حکمت و با دلیل و با برهان موافق است. ایا این چهره ای که از ما در دولت گذشته در مجامع جهانی ساخته بودند، که اهل بحث و مذاکره نیستند و با این حربه اجماع جهانی را بر علیه ما شکل داده بودند، بهتر بود یا اینکه تیم مذاکره کننده مورد تایید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بروند و انجا حرف بزنند و استدلال کنند و با حرف و منطق حقوق ملت ایران را ایفاد کنند؟؟! کدامش بهتر بود؟!

این روحانی اصلاح طللب افزود: که من نمی گویم برجام فتح الفتوح بوده اما اگر تنها دست اورد اش این بوده باشد که چهره ی نظام و ملت را در مجامع جهانی عرفی و منطقی نشان دهند، این به تنهایی بزرگترین دست اورد بوده است. و این پیام را هم از سیزدهم ابان میگیرم که در شرایطی که دشمن می خواهد ضربه بزند با ان مقابله کنیم و انجا که باید قهرمانان دیپلماتی را بفرستیم تا مذاکره کنند انها را میفرستیم. در قران هم امده است که اگر در میدان جنگ هم دشمن در برابر تو شمشیر را روی زمین گذاشت تو هم نباید جنگ کنی اما باید حواسمان باشد که دشمن از این فرصت سوئ استفاده نکند. در هر جایی هم که احساس خطر شد ملت در صحنه هستند و می توانیم دوباره به جای اول برگردیم. لذا ما باید از انقلاب و نظام دفاع کنیم البته با تاکتیک های مختلف و روش های گوناگون.

در ادمه سخنرانی وی به بیان اهمیت نقش دانشجو و دانشگاه در امور سیاسی و تحولات اجتماعی پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه برخی مواقع در این زمینه حرفهایی میشنویم که واقعا ناامید کننده است. مثلا اخیرا یکی از اقایان گفته بود که دانشگاه محل فساد است و هرچه فساد است از دانشگاه می اید. یا یک قاضی به یکی از اعضای هئیت علمی که دوست بنده بود، گفته است که هرچه فساد است زیر سر اساتید دانشگاه است و اگر بخواهیم مشکلات مملکت حل شود باید تمامی اساتید اعدام شوند. البته بخش دوم حرف ایشان قطعا شوخی بوده است اما متاسفانه چنین دیدگاهی نسبت به دانشگاه در میان برخی افراد وجود دارد. اما این در تناقض با سخنان امام می باشد. وقتی امام می فرمایند که دانشگاه مبدا همه تحولات است این طرز تفکر در تناقض با سخنان امام است. دانشگاه محلی است برای بیان دیدگاه های مختلف. اما بعضی ها معتقدند دانشگاه نباید سیاسی باشد. الان عنوان کردن این مباحث کاری جز ضربه زدن به دانشگاه و جایگاه ان ندارد. البته وقتی میگوییم فعالیت سیاسی در دانشگاه منظور فعالیت حزبی نیست. احزاب حق ندارند در دانشگاه شعبه بزنند. فعالیت سیاسی دانشگاه و اساتید باید به صورت مستقل باشد. بار سنگینی از تحولات اجتماعی به عهده ی دانشجویان است و نباید دانشجویان را محدود به درس کنیم. اگر دانشجویان اینگونه بار بیایند که نسبت به امورات سیاسی بی تفاوت باشند، ایا این دانشجو در اینده می توانند برای جامعه مفید باشد؟؟! چنین دانشجویی از جامعه فاصله دارد و مسایل سیاسی و اجتماعی را نخواهد توانست تحلیل کند. یعنی ان کس که در معرض جریانات سیاسی و اخبار و تحلیل ها باشد می تواند تحلیل کند وگرنه عقب میفتیم. دانشجو در کنار علم و دانش باید فعالیت سیاسی هم داشته باشد و جدا کردن دانشجویان از سیاست بزرگترین ضربه به دانشگاه است.

وی در ادامه به ادامه فضای امنیتی در دانشگاه ها اشاره کرده و افزود: هم مدیران و هم مسئولان باید توصیه ی امام و رهبری را در نظر داشته باشند و فضای دانشگاه را باز بکنند. بعضی از دوستان از اقای روحانی گلایه داشتند من هم در دیداری با وزیر علوم مطرح کردم که هنوز فضای دانشگاه ها امنیتی است، فضای امنیتی باید تبدیل به فضای سیاسی و گفتمان و تبادل نظر شود. وقتی فضای سیاسی و تبادل نظر به دانشگاه بیاید، این وقت است که دانشجو کامل می شود و می تواند منشا تغییر و تحول شود.

این فعال اصلاح طلب همچنین جدا کردن مسایل سیاسی از مسایل دینی را نیز از اشتباهات فاحش دانست و افزود: برخی از موافقان جدایی دین و سیاست در اثر کمبودها و ضعف برخی مسئولان نتیجه میگیرند که دینداران باید از سیاست به دور باشند، و سیاست مداران نیز باید از دین به دور باشند، اما این موضوع باعث آسیب های زیادی می شود. از همین رو مدرس دیانت را عین سیاست و سیاست را عین دیانت دانسته است. این یک بحث عقلی است. اگر دین و سیاست را از هم جدا کنیم، هم سیاستمدار را به اوج دیکتاتوری و استبداد رسانده ایم و هم دیندار را تبدیل به افرادی متحجر کرده ایم. زمانی هست که مسائل شرعی را ابزار برای حکومت و مقاصد سیاسی قرار می دهیم. دیانت نباید در قفس سیاسیت اسیر باشد. ما بعد از انقلاب حکومت دینی تشکیل دادیم نه دین حکومتی. اگر به مسئولی که به دین داری تظاهر دارد اعتراض داریم، ایراد وارد است. اما نباید بگوییم چون این مسئول دم از اسلام می زند و بر خلاف آن عمل میکند، فلذا از دین فرار کنیم و نسبت به آن ذهنیت منفی داشته باشیم. آنچه که ملت خواست و امام راحل بنیان گذاشت حکومت دینی بود نه دین حکومتی. به عبارت دیگر این دین است که مسئولان را کنترل میکند. اما دین حکومتی، دین را یک ابزار برای خود می داند. این دین حکومتی دین رسول الله نیست. اسلام نابی که امام فرمودند نیست.

وی در ادامه به بررسی آسیب های ناشی از ترویج خرافات پرداخته و افزود: متاسفانه ارتجاع و تحجری که امام به عنوان خطر برای اسلام می دانستند رشد پیدا کرده است. بعضی از رسانه ها در اختیار کسانی است که خرافات را رواج دادند. کاری به این نداریم که دولت گذشته چه طور و تا چه حدی خرافات را رواج داد و کسی هم به آن ها به تقابله نپرداخت. اما الان وضعیتی شده است که مداحان باید برای کشور برنامه ریزی کنند. آنهم مداحی که به مسئولین کشور به طور علنی فحش می دهد! برخی از مداحان در دوره های گذشته به مسئولین کشور نسبت های ناروا و تهمت هایی زده اند که مستحق حد هستند. آیا این دینداری است؟ این سیر قهقرایی را نباید به پای دین بگذاریم. این دین منطقی است. ذره ای اغراق و خرافه و چاپلوسی در آن جایی ندارد.

وی در بخش پایانی سخنانش افزود که: سیاست هم نباید دین را به صورت ابزار در بیاورد اگر غیر از این باشد باید آن برخورد شود و آن را معرفی کرد و گفت که اینجا دارند از دین سو استفاده میکند. امیدوارم که انجمن اسلامی هم مروج دین و سیاست باشد و دانشجویان تلاش کنند که در این فضای آشفته اسلام منطقی و ناب و سیاست خالص عقلانی را به جامعه معرفی نمایند.

در ادامه مراسم برنامه پرسش و پاسخ انجام پذیرفت و حجت الاسلام منتجب نیا در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات ذلت بار بودند و سود آنها برای کشور چیست افزود: که اصل مذاکره یک امر منطقی و عقلایی است و هرکسی با مذاکره مخالف باشد، حرفش غیر منطقی است. پیامبر و حضرت موسی اصلا مامور شدند که با دشمنانشان مذاکره کنند. اینکه مذاکره ذلت است و از بین بردن عزت است، این نیز صحیح نیست. در ضمن از این امر مطمین باشید که هر کاری در سیاست خارجی انجام می شود، بدون نظر مقام معظم رهبری انجام نمی شود. وقتی همچنین قانونی داریم که سیاست خارجی را غیر از رهبری نمی تواند به تایید برساند و هئیت مذاکره کننده هم مورد تایید رهبری است، فلذا این مذاکرات کجایش ذلت است؟! ذلت این بود که شعارهای پوچ و توخالی بدهیم و اجماع جهانی بر علیه ما شکل بگیرد. من به طور قطع میگویم که اگر آقای روحانی رای نمی اورد و از پیروان و هم فکران دولت قلی رای می اوردند، شاید ما الان اینجا ننشسته بودیم. جالب است که طرف خارجی می پذیرد که مذاکرات به نفع ایران بوده است اما در داخل هنوز افرادی هستند که می گویند این مذاکرات خسارت بوده است. ببینید صادرات نفت ما در دولت قبل داشت به صفر می رسید و اگر نفت صادر نمی شد ما به لحاظ اقتصادی فلج می شدیم. الان روزانه چند میلیون بشکه نفت صادر می شود. از طرفی رهبران دولت های خارجی به کشور می آیند. من به جرات میگویم که ضربه ای که در دولت گذشته به حیثیت و اقتدار نظام وارد شد، در هیچ دوره ایی سابقه نداشته است. از برادران و خواهران بسیجی و حزب اللهی خواهش میکنم از دولت قبل حمایت نکنند چرا که آسیب های ایجاد شده در این دوره واقعا بسیار زیاد بود.
منبع : اعتماد ملی
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

25 - = 16