گزیده متن کتاب «تسخیر» معصومه ابتکار درباره واقعه طبس:

طبس به روایت کتاب تسخیر

tabas (4)

به این نتیجه رسیدیم که در واقع، نه جمهوری خواهان و نه هیچ عامل انسانی دیگری به تنهایی سیر حوادث را تغییر نداده است. رسوایی طبس نتیجه عوامل چندگانه ای بود که به تنهایی معنی چندانی نداشتند، ولی به همراه یکدیگر به یکی از تحقیرآمیزترین شکستهایی که دولت آمریکا تا آن زمان متحمل شده بود، انجامید. هیچ شکی نداشتیم که امداد غیبی ایران را نجات داد و ابرقدرت متجاوز را در هم شکست.

گزارشی از سکوت وزارت علوم در برابر یکه‌تازی افراطیون مدعی دفتر تحکیم وحدت:

دستان خالی، انحصار عالی !

0091_Tamayoz

تردیدی نیست که وزارت علوم دولت اعتدال‌گرا از جانب گروه‌های افراطی به بهانه حرکت‌های اصلاح‌طلبانه مدام تحت فشار بوده، اما در تغییر رؤسای دانشگاه‌ها مصمم است. همچنانکه پیش از این نیز در زمان ‌سرپرستی دکتر توفیقی با شهامت مثال‌زدنی مقابل ویژه‌خواری‌ های عده‌ای را گرفته بود. اما سوال اینجاست که اکنون تحت چه فشارها و تهدیداتی قرار گرفته که تاکنون با این گروهک غیرقانونی مماشات کرده است؟

رضا نساجی:

«دفتر تحکیم وحدت» اصولگرا و «بحران تمایز»

Differentiation 2

باید هویت ذاتی انجمن‌ها تئوریزه و عملی گردد تا مرزهای خارجی آنها با تشکل‌های غیرمکتبی و نیز تمایز با رقبای مکتبی معلوم شود. اما آنچه در سالهای اخیر شاهد بوده‌ایم، از یک سو چشمداشت نیروهای غیرمکتبی و غیرمذهبی – اعم از لیبرال، مارکسیست، ملی-مذهبی‌ و اصلاحطلبان غیرمکتبی – بوده است و از سوی دیگر، نیروهای اصولگرایی که هیچ نسبتی با تفکر و سوابق خط امامی انجمن‌ها و دفتر تحکیم وحدت ندارند.

میزان رأی ملت است - 6:

دلایل بطلان نظریه اضطراری و موقتی بودن جمهوریت

Corbis-AAEC001514

اکنون که مناقشه اخیر دربارة جمهوریت نظام و نقش رأی مردم و رابطه این دو با اسلامیت نظام مورد توجه افکار عمومی و خصوصاً نسل جوان قرار گرفته است و نگارنده نگران آن است که مبادا در نقدهایی که می‏ شود، افراط به سوی دیگر کشیده شود فرصت مناسبی است تا برای آشنایی جوانان در بیانی کوتاه و ساده به تبیین نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی پرداخته شود.

دکتر حمید انصاری:

مبانی «میزان بودن رأی ملت» و «جمهوریت» در نظام جمهوری اسلامی

ansari1 hamid

ظاهراً مراد از اصالت همان معنایی است که در ادبیات معاصر در مسائلی همچون اصالت فرد و یا جامعه، اصالت فرهنگ یا اقتصاد، به معنی تقدم در صورت تعارض بکار برده‏ اند. یعنی کسانیکه جمهوریت را در مقابل اسلامیت قرار می‏ دهند در صورت تعارض، تقدم و اصالت را به جمهوریت می‏ دهند و اسلامیت را وا می‏ نهند اگر مراد این باشد حق کاملاً با جناب آقای مصباح است چرا که جمهوریت به تنهایی مفهوم و معنا ندارد و ناچاراً باید به جای اسلام، عقیده و مسلکی دیگر قائل شد که این با اساس اندیشه اسلامی و امام و...

پیام‌های کتبی و رادیو - تلویزیونی امام خمینی در 12 فروردین 1358:

اعلام جمهوری اسلامی ایران / ۱۲ فروردین، روز عید ملت

jomhori eslami

من به همه اقشار ملت - به تمام - عرض می‌کنم که در اسلام هیچ امتیازی بین اشخاص غنی و غیر غنی، اشخاص سفید و سیاه، اشخاص [و] گروه‌های مختلف، سنّی و شیعه، عرب و عجم، و ترک و غیر ترک - به هیچ وجه - امتیازی ندارند. قرآن کریم امتیاز را به عدالت و به تقوا دانسته است.... همه مردم علی السّواء هستند با هم و حقوق تمام اقشار به آنها داده‌ می‌شود. و همه در حقوق مساوی هستند.

مهرداد خدیر:

۳۵ سال پس از رفراندوم تاریخی

jomhori eslami (2)

نزد رهبر فقید انقلاب وجاهت بین‌المللی نظام تازه تاسیس اهمیت بسیار داشته و از این رو ادامه همکاری وزیر خارجه که چهره شناخته شده ای برای دولت های خارجی بوده مغتنم شمرده می شود. بنا براین می توان گفت امام جز مشروعیت ملی به سبب تاسیس نظامی با برپایی انقلابی مردمی و دور از خشونت و مشروعیت مذهبی به خاطر نقش خود و روحانیت در هدایت و پیروزی آن از وجه حقوقی بین المللی غافل نبوده اند. از این رو 47 روز پس از پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار می شود.

پاسخ به آیت الله مصباح و شاگرد ایشان:

جمهوری اسلامی یا حکومت اسلامی؟

stamp jomhor

اگر مطلوب امام عنوان عام حکومت اسلامی بود نه جمهوری اسلامی، همانگونه که نظام «جمهوری اسلامی» بصورت ترکیبی ابداعی برگزیده شد دلیلی نداشت که امام نگویند «حکومت اسلامی» مگر کسی الزام کرده بود یا قانونی بین‏ المللی ما را ملزم می‏کرد که باید یا نام سلطنتی برگزینید یا جمهوری؟! خیر، امام با آگاهی کامل و اشراف کامل هم بر مبنای اسلام ناب و هم بر مقتضیات جامعه به عنوان یک اسلام شناس خبره و ولی‏ فقیه آگاه به زمان، نام و مدل «جمهوری اسلامی» را به عنوان نام رسمی و همیشگی نظام سیاسی جدید ایران به ملت پیشنهاد دادند.

دکتر محمدرضا عارف:

خطری که اسلامیت و جمهوریت نظام را تهدید می‌کند

dr aref

کسانی که در گوشه و کنار کشور، قیم مآبانه، خود اسلام را تفسیر می کنند و بر همان تفسیر خود، راه را بر حضور ملت در عرصه تعیین سرنوشت کشور می بندند، به این بهانه که مبادا حضور مردم، تهدید کننده اسلامیت نظام باشد، باید بدانند که همین ملت ایران بوده است که قرنها اسلام را در آغوش خود پذیرفته است و همین نظامی هم که امروز مدعیانی دارد، حاصل انتخاب این مردم بوده است.

سیدمحمد خاتمی: پدرخوانده های اسلام متحجر و تروریست پرور می‌گفتند و می‌گویند که جمهوری بدعت است، در اسلام جمهوری نداریم

khatam2

ما افتخار می کنیم که انقلاب ما پیشنهادش پیشنهاد جمهوری اسلامی حالا بعضی ها می گویند امام اصلا اعتقادی به جمهوری و حق مردم نداشت پدر خوانده های اسلام متحجر و تروریست پرور می گفتند و می گویند که جمهوری بدعت است، در اسلام جمهوری نداریم. "جمهوری اسلامی" نتیجه مبارک انقلاب ما بود. من معتقدم محتوای این انقلاب صلح است صلح میان افراد در درون یک نظام و کشور و صلح میان انسانها در سراسر دنیا با رعایت حق و حرمت انسانهای دیگر.

دکتر حمید انصاری:

قابل توجه شورای نگهبان / نادیده گرفتن رأی مردم؛ گناهی نابخشودنی

ansari hamid

انتظار آن است که شورای محترم نگهبان که مسئول احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات (مجلس و خبرگان و...)‏ می‏‌باشد و در مراحل بررسی صلاحیت‌ها به شرط «التزام به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه» استناد و اعتنای خاص دارند،‏ به این نکته نیز از این پس با توجه به مباحث اخیر عنایت فرمایند که در نظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی و ولی‏‌فقیه که اساس این نظام با هدایت او سامان گرفته است در کنار اعتقاد و تعهد به اسلام،‏ اعتقاد و تعهد به «قانون اساسی» و «جمهوری اسلامی» نیز در زمرة معیارها شمرده شده است. آیا کسانی که با زبان رسا...

امام خمینی در دیدار با اقشار مختلف مردم در آستانه رفراندم؛

رفراندم، روزی که مقدرات تعیین می شود

imam -  jomhor

شما جوانان، شما ملت ایران، باید حفظ کنید وحدت خودتان را. اتکال به قرآن، اتکال به خدای تبارک و تعالی پیدا بکنید؛ با وحدت کلمه و اتکال به خدای تبارک و تعالی پیشروی کنید. فردا روز رفراندم است؛ روزی است که مقدرات شما تعیین خواهد شد. روزی است که یا اسلام پیش می‌برد و یا کفر. روزی است که «آری» اسلام است و «نه» خلاف اسلام. روزی است که «آری» سرنوشت سعادتمند برای شما تهیه می‌کند و «نه»، شما را برمی‌‌گرداند به حال اول....

یک سند قاطع و تأویل‏ ناپذیر از امام خمینی/ تحمیل رأی یعنی دیکتاتوری

entekhabat

ما بناى بر این نداریم که یک تحمیلى به ملتمان بکنیم. و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتورى بکنیم. ما تابع آراى ملت هستیم. ملت ما هر طور رأى داد ما هم از آنها تبعیت مى‏‌کنیم. ما حق نداریم. خداى تبارک و تعالى به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزى را تحمیل بکنیم. بله ممکن است گاهى وقتها ما یک تقاضایى از آنها بکنیم؛ تقاضاى متواضعانه، تقاضایى که خادم یک ملت از ملت مى‏‌کند.

جایگاه «جمهور» و «رأی» در نگاه امام خمینی

imam 50 (4)

انتخابات در انحصار هیچکس نیست، نه در انحصار روحانیون است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تاثیر سرنوشت شما ملت است... ملت همه چیز را می فهمد، میفهمد کی آدم صالح است کی آدم ناصالح. البته گاهی هم یک کسی خودش را جا میزند، اما این گاهی است. هر کسی در هر شهری که هست، طول این 20، 30 سالی که همراه با این مردم بوده میداند که اینها کدام یکی شان از ریشه های آنهاست.

محمد صابریان:

تفاسیر قشری از جمهوریت و امام خمینی؟

imam 50 (5)

هرکسی می­تواند برداشت و تفسیر خود را از آراء و نظرات امام خمینی(س) داشته باشد ولی این تفاسیر انحصارطلبانه است که ایجاد نگرانی می‌کند و امروز بر همه دلسوزان انقلاب فرض است که ابتداً با ایجاد فضای نقد و دیالوگ فضای تک‌صدایی سال‌های گذشته را شکسته و فضا را برای تضارب آراء ایجاد کنند و پس از آن به دنبال یاران اصیل امام رفته و از ایجاد انحراف در انقلاب جلوگیری نمایند.