۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴

آیت الله مکارم شیرازی: رئیس جمهور جدید اخلاق را در کنار اقتصاد زنده کند

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

mobareze.ir - makaremمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر یکشنبه در جلسه تقسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه نمی‌شود احکام خدا را به واسطه عیب گویی دشمنان‌‌ رها کرد، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم به رسول الله(ص) می‌فرماید، تمام انبیاء پیشین وقتی با خرافات و سنت‌های غلط مبارزه می‌کردند عده‌ای شروع به بد گویی می‌کردند.

وی با بیان اینکه بدترین سنت در ادیان پیشین بت پرستی، بود ابراز داشت: کسانی که چشم و گوش بسته دنبال سنت‌های غلط بودند، سر از چنین وضعی در می‌آورند که وقتی حضرت ابراهیم(ع) بت‌ها را شکست، عده‌ای گفتند ابراهیم به خدایان بی‌حرمتی کرده و باید او را آتش بزنیم.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) وارد مکه شده و آن را فتح کردند، دستور دادند تا بت‌ها از داخل کعبه خارج شود و یکی از افتخاراتی که نصیب علی(ع) شد و دوست و دشمن هم نوشتند آن بود که حضرت پا به روی دوش پیامبر(ص) گذاشت و بت‌ها را شکست که در این لحظه، بت پرستان گفتند اکنون زلزله و بلایی آسمانی نازل می‌شود که همه دیدند چنین اتفاقی رخ نداد و فهمیدند این حرف‌ها خرافات است.

چشم و گوش بسته نباید به دنبال هر رسم و عادتی باشیم

وی با بیان اینکه ما چشم و گوش بسته نباید به دنبال هر رسم و عادتی باشیم افزود: کارهای خوب و بدی در جامعه امروزی سنت شده که انسان باید بیندیشد و کارهای خوب را دنبال کند و به پیرو رسم و عادت گذشتگان نباشد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی از سنت‌های بدی که امروز در جامعه رواج یافته، اظهار داشت: برخی‌ها در مسیر دستجات و یا وقتی فردی از سفر زیارتی می‌آید زیر پایشان قربانی می‌کنند که این امر موجب ایجاد آلودگی می‌شود و اقدامی نادرست است.

وی گفت: باید قربانی را در گوشه‌ای سر برید و آن وقت خون آن را پاک کرد، چرا بیشتر آلودگی و مریضی‌ها از همین خون انتقال پیدا می‌کند و نباید با‌‌ همان وضعیت روی خون لگد کرد و بعد به مسجد و سایر مکان‌ها برویم.

مفسر قرآن کریم، ادامه داد: در برخی جا‌ها هم معمول شده وقتی خانه تازه‌ای می‌سازند قربانی می‌کنند و بعد خون آن را به سقف می‌زنند و روی آن سفید کاری می‌کنند و گاهی هم دیده شده این اقدام را در مسجد هم انجام می‌دهند که باید گفت کاری خرافی و غیر عقلانی است.

بالا و پایین پریدن در مراسم‌ها اهانت به عزاداری امام حسین(ع) است

آیت الله مکارم شیرازی، افزود: برخی‌ها هم در عزاداری‌ها کارهای نادرستی انجام می‌دهند که در این خصوص مداحان پیشکسوت باید مراقب مداحان جوان باشند و آن‌ها را راهنمایی کنند.

وی اضافه کرد: در برخی از هیئت‌های عزاداری دیده می‌شود مداحی در حال خواندن است و جمعیت نیز در حین بالا و پایین پریدن، سینه می‌زنند که این امر اهانت به عزاداری امام حسین(ع) است.

مرجع تقلید شیعیان، تصریح کرد: عزاداری امام حسین(ع) باید سنگین باشد و پیشکسوتان باید با زبان خوش، جوانان را نصیحت کنند که به هوا پریدن در مراسم‌های عزادای کار درستی نیست و اهانت است.

عده ای با فالگیری و جن گیری مردم را سر کیسه می‌کنند

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به یکی دیگر از سنت‌های نادرست با بیان اینکه، برخی‌ها وقتی کارشان گیر می‌کند به سمت فالگیر‌ها و جن گیر‌ها می‌روند، افزود: عده‌ای هم از این فرصت سوء استفاده و مردم را به بهانه فالگیری و جن گیری سر کیسه می‌کنند.

وی افزود: ما کاری به کار جن نداریم و آن‌ها هم به ما کاری ندارند و بهترین وسیله هم برای در امان بودن، خواندن آیت الکرسی است که در این صورت هیچ مشکلی بوجود نخواهدآمد.

ساختن مغازه در مسجد حرام است

آیت الله مکارم شیرازی همچنین عنوان کرد: امروز در برخی از نقاط کشور رسم شده، آشپزخانه مساجد را اجاره می‌دهند تا پولش را صرف هزینه‌ها مسجد کنند که این کار درستی نیست.

وی بیان داشت: در برخی دیگر از نقاط، مسجد می‌سازند و بخشی از آن را مغازه می‌کنند که این کار حرام است و باید اهالی مسجد خودشان همت کنند و خدا هم خرج مسجد را می‌رساند و نباید از این بابت نگرانی داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، در ادامه با اشاره به برخی از سنت‌های پسندیده هم ابراز داشت: یکی از سنت‌های خوب که در جامعه بوجود آمده است تشکیل جمعیت‌هایی برای کمک به زندانیان بدهکار است.

وی گفت: برخی از زندانیان به خاطر بدهی مبالغ کم به دلایل قانونی به زندان افتاده‌اند که خیرین در تشکل‌های حمایت از زندانیان، گاهی با جمع آوری ۱۰۰ میلیون تومان زندانی‌های زیادی آزاد می‌کنند.

مرجع تقلید شیعیان، به مشکلات بیماران کلیون نیز اشاره کرد و با بیان اینکه عده‌ای برای کمک به این بیماران تشکلی راه اندازی کردند عنوان کرد: برخی‌ها دچار دیالیز هستند که یک بلا است و این افراد هفته‌ای دو مرتبه زیر دستگاه دیالیز می‌روند که بسیار برای آنها سخت است و منتظر هستند تا کسی کلیه اضافی خود را به آن‌ها هدیه کند تا آنان بتوانند بدون مشکل به زندگی عادی خود باز گردند.

وی با بیان اینکه جمعیتی با کمک خیرین برای بیماران کلیوی، کلیه می‌خرند و به آنان هدیه می‌کنند ادامه داد: افرادی هم وصیت می‌کنند تا در صورتی که مرگ مغزی شدند، اعضای بدنشان را به بیماران نیازمند هدیه کنند که این امر اشکال شرعی ندارد چرا که موجب نجات دیگران می‌شوند.

مجالس جشن ازدواج گروهی از سنت‌های خوب است

مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه برگزاری مجالس جشن ازدواج گروهی هم سنت‌های خوبی است که در جامعه ما رواج یافته ابراز داشت: گاهی برای ۵۰۰ زوج در یک مجلس، مراسم می‌گیرند و که با این اقدام در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود و امر پسندیده‌ای است.

وی در ادامه اقدام خیرین مدرسه ساز، مسجد ساز و حوزه علمیه ساز را مهم و سنت نیکویی برشمرد و افزود: در سال امیرالمومنین(ع) با کمک تعدادی از خیرین تصمیم گرفتیم تا ۱۱۰ مسجد را در سراسر کشور بسازیم که از آن تاریخ به بعد اسم آن جمع به خیرین ۱۱۰ مسجد ساز معروف شد.

آیت الله مکارم شیرازی، عنوان کرد: این عده از خیرین در نقاطی از کشور که شیعیان مسجد نداشتند و در عوض اهل سنت دارای مساجد مجلل و باشکوهی بودند شروع به ساخت مسجد کردند که آمار آن بیش از ۱۱۰ مسجد رسیده است.

مرجع تقلید شیعیان، افزود: کسانی هم که به امر ساختن حوزه علمیه همت دارند باید بدانند کارشان بسیار مهم است چرا که محل تحصیل نگهبانان دین، اعتقادات و باورهای مردم را می‌سازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مراسم تنفیذ حجت الاسلام روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید اظهار داشت: دولت جدید با تنفیذ رهبر بزرگوار انقلاب بر سر کار آمده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، اظهار داشت: از جمله مسائلی که در ۸ سال گذشته به آن بی‌اعتنایی شد، مسائل اخلاقی، فرهنگی و مسئله حجاب بود و کار به جایی رسید که آمرین به معروف و ناهیان از منکر را کتک می‌زدند.

دولت جدید اخلاق را در کنار اقتصاد زنده کند

وی با تاکید بر اینکه دولت جدید اخلاق را در جامعه در کنار اقتصاد زنده کند، ابراز داشت: در این دوره امر به معروف و نهی از منکر باید زنده شود و بد اخلاقی و مفاسد کنار رود و با افراد بی‌بند و باری که هر کاری می‌خواهند انجام دهند برخورد شود.

مرجع تقلید شیعیان، در پایان بیان داشت: مسلمانان باید در این روزهای باقی مانده حداکثر استفاده را از ضیافت الهی ببرید و برای کشور‌ها و ملت‌های اسلامی دعا کنند تا همه آتش‌هایی که بر افروخته شده است خاموش شود.

منبع: خبرگزاری مهر

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 73 = 79