عباس سلیمی نمین:

پاسخی به ادعاهای ابراهیم یزدی درباره امام خمینی

salimi namin

آقای ابراهیم یزدی در چارچوب یک سیاست سازمانی (همچون دیگر اعضای نهضت آزادی) در طول این مصاحبه اصرار دارد که هرگز از چنین شخصیتی با عنوان «آیت‌الله» نام نبرد. تلاش برای کتمان مقام کم‌مانند فقهی ایشان، صرفنظر از این که آیا تأثیری هم در کاهش جاذبه نور حقیقت دارد یا خیر، این واقعیت را قطعاً‌ برای اهل نظر روشن می‌کند که آقایان به چه میزان خودمحورند.

علی اشرف فتحی:

مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه به عید نوروز: از نیروز تا نوروز

norooze1392

به تدریج فقها ترجیح داده‌اند نوروزِ متعارف در ده قرن گذشته را به عنوان نوروزِ مورد نظر روایات شیعی تلقی کنند. از همین رو می‌بینیم که در طول دهه‌های گذشته نیز روز اول فروردین هر سال، بیشتر دروس حوزه‌های علمیه تعطیل می‌شده و مراجع تقلید در دفاتر و بیوت خود جلوس می‌کرده و پذیرای افرادی بوده‌اند که برای تبریک یا گرفتن عیدی نزد آنان می‌آمده‌اند.

مرتضی رستمی:

نگاهی به تاریخ پدیده روشنفکری

roshanfekri

در دهه ی هفتاد، این جریان دوباره قدرت گرفت و البته این بار مشکلات گذشته اش را حل کرده بود. تسلط نسبی نسبت به معارف دینی داشت و روشی به نسبت علمی را پیش گرفت. این جریان تا به امروز نیز با قدرت به کار خود ادامه می دهد و با مطرح کردن مسائلی چون اسلام دین اخلاق، اسلام منهای سیاست و … سعی در عملی کردن هرچه بیشتر تئوری اسلام سکولار! را دارد.

مرتضی روحانی:

فارس، قربانی عدم وحدت حوزه و دانشگاه

46622_711

ترس از بیان دیدگاه‌ها و بالطبع چالش با مشکلات زندگی، قاطبه دانشجویان را به نوعی محافظه کاری کاذب واداشته است. در مقابل، حوزه از بحث و جدل علمی بهره زیادی می برد که به اعتقاد صاحب نظران جهت استحکام و پیوند ناگسستنی حوزه و دانشگاه، حوزه بایستی حمایت جدی خود را از آزادی بیان و نقد درون گفتمانی هرچه بیشتر و بهتر احیا کند.

ایلیا سالار:

هدف کیهان از دروغگویی و تحریف چیست؟

keyhan

سخنان اوباما در این مصاحبه حاوی نکات مثبت و منفی زیادی است که جای نقد بسیار دارد، اما اینکه روزنامه ای بخواهد با تحریف واقعیات، آنچه را که دوست دارد به خورد مخاطبانش دهد، امروزه به لطف وجود اینترنت و جریان آزاد اطلاعات امکان پذیر نمی باشد. در چنین شرایطی بهتر است روزنامه ها و بخصوص کسانی مسئول انتخاب تیتر اصلی روزنامه می باشند، در کنار در نظر گرفتن سیاست ها و اهداف خود، اعتبار روزنامه و احترام به مخاطبانشان را نیز در نظر بگیرند.

دکتر غلامعلی‌ زاده:

حقوق شهروندی در آیین فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی‌

imam-(118)

امام خمینی‌(رض) به عنوان یک حاکم جامع‌الشرائط دینی و با شناخت عمیقی که از مبانی انسان‌شناسی دین اسلام داشته‌اند فرمان هشت ماده‌ایی را صادر فرمودند تا بدین وسیله علاوه بر حفظ حقوق افراد اجتماع، نظم عمومی و مصالح نظام نیز به خوبی حفظ شود. بر ماست که با تلاش و کوشش خود این ودیعه الهی را حفظ نموده و در راستای عملی ساختن آن اقدام نماییم.

دکتر رضا داوری اردکانی:

تأملی در نسبت اخلاق و تکنولوژی

dr davari ardakani (2)

اخلاق به مجموعه‌یی از قواعد عمل اطلاق می‌شود که رعایت آنها الزام قانونی ندارد اما حسن شمرده می‌شود. رعایت ‌نکردنش هم گرچه مستوجب بازخواست و مجازات نیست سرزنش و شاید پشیمانی و شرمساری در پی دارد. به عبارت دیگر اخلاق در جایی پدید می‌آید که شر و گناه وجود دارد و باید میان خیر و شر یکی را برگزید. با توجه به این معنی اخلاق مقام آزادی فردی و شخصی است و در طرح آن اختیار و آزادی به عنوان اصل پذیرفته شده است.

صادق بهاری:

آقای معاون وزیر! چرا در اصلاح دانشگاه‌ها تعلل می‌کنید؟

chamran univ

خوشبینانه‌ترین نظری که درباره ادامه این معضلات در دولت جدید می‌توان مطرح کرد، آنست که مسئولان معاونت فرهنگی وزارت علوم به‌واسطه حجم وظایف کم‌توجهی نموده اند. از جمله درباره تشکلهای دانشجویی در دست تأسیس که برخی از آنها از دو سال قبل تاکنون منتظر صدور مجوز خود هستند و مطابق تبصره ۱ ماده ۳ آئین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان می‌بایست مدتها قبل پرونده آنها به انجام می‌رسید.

سعید اکبریان:

مناقشه در اوکراین، مقایسه در ایران

ukrain (3)

اینکه مردم غرب اوکراین طرفدار اتحادیه اروپا هستند و مردم شرق اوکراین، طرفدار روسیه، چیزی جز نمایش عقب‌ماندگی فکری و اقتصادی این کشور تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی نیست. شرایط فعلی مردم اوکراین که چون نمی‌توانند دموکراسی را در کشورشان نهادینه کنند، هر از چند سال برای اعمال نظر خود باید شورش خیابانی صورت دهند، نمی‌تواند نماد مردمسالاری و توسعه سیاسی باشد.

محسن مهدیان:

قانون بقای لیبرال های اقتصادی در قدرت چیست؟

economy

در همه سالهای بعد از انقلاب، اقتصاد دانان لیبرال پای ثابت قدرت ها بوده اند. همه دولت ها چه سنتی و چه راست و چه چپ و اصولگرا و یا اصلاح طلب، اتاق فکر اقتصادیشان در اختیار لیبرال ترین ها بوده است. چرا؟ قانون بقای لیبرال های اقتصادی در قدرت چیست؟ قانون بقای لیبرال ها در قدرت را باید در نسخه شوک درمانی آنها دید. نسخه ای همه زمانی و همه مکانی. نسخه ای باب دندان همه طیف های قدرت. چه اصولگرا و چه اصلاح طلب و چه تکنوکرات.

حسن فکوری:

جای خالی «رسانه»ی ملی

saeda v sima (3)

اینکه رسانه ملی خود به طور مستقیم تشخیص می‌دهد که عنوان کردن چه معضل یا مشکلی به صلاح است و کدام نیست، عملاً شخصیت «رسانه» بودن را از آن گرفته. این موضوع باعث شده مدیران، مسئولین و مجریان صدا و سیما بیشتر از آنکه به دنبال پیگیری مطالبات مردم باشند، با خودسانسوری و سکوت در قبال قضایای مختلف تنها به حفظ موقعیت فعلی و حاشیه امن خود باشند.

سید امین طباطبایی:

یادآوری خاطرات انقلاب: مردمی که به صف ایستادند

naft -     saf

آیا لیاقت مردم ایران آنست که با گذشت 34 سال از انقلاب، دلخوش به 70 هزارتومان عیدی باشند یا آنکه در 35مین سالگرد انقلاب، همچنان در صف بایستند؟ آیا باید مردم را برای هجوم به صف‌های سبدکالا نکوهش کرد، مردمی که در روزهای انقلاب و جنگ در صف کوپن و نفت ایستاندند اما صبورانه مقاومت کردند تا کشور از چنگ استبداد آزاد شود و در برابر استکبار تسلیم نشود؟ مردم مقصرند یا مسئولین؟

علی علیرضایی:

نگاهی به مبارزه روحانیت در انقلاب

alirezaee

کسی که تا زمان حضور آیت الله بروجردی در زیر سایه ایشان حضور داشت بعد از فوت او به عنوان شخص اول جامعه روحانیت کشور شناخته می‌شود و به یک باره در همان سال‌های ابتدایی مرجعیت رویکرد جامعه روحانیت را نسبت به حکومت دچار تغییر تاکتیکی اساسی می‌کند. اصلاحات ارضی و لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بهانه خوبی برای شروع قیام محسوب می‌شود و از این جاست که مبارزه حضرت امام کلید می‌خورد.

مرتضی حق بیگی:

سبد کالا و دیوار کوتاه کارگران

سبد-کالا-600x250

مشکل اصلی دولت که در صورت عدم رفع آن باز هم گریبانگیر آن خواهد شد عدم وجود بانک اطلاعاتی دقیق می باشد. علاوه بر سبد کالا و یارانه ها، نبود اطلاعات واحدهای تولیدی، مسکن و غیره، دست دولت را در دریافت و را بستن مالیات و دیگر موارد اقتصادی یسته است. بنابر این انتظار حرکت جدی در راستای حل این مشکل از دولت می رود. البته ناگفته نماند که ارزش نهادن دولت ها به اقشار مستضعف جامعه، نه به صورت شعاری، مساله ای جدای از مشکل های موجود می باشد که یقینا از بررسی عملکرد دولت ها قابل مشاهده بوده...

هادی زینلی:

دانشگاه سیاسی، دانشجوی سیاسی

00310304-610x250

به اقرار بندهای دست نخورده قانون اساسی و سابقه احزاب مختلف در کشور، مدت هاست که طبقه سیاسی کشور ما، از مردم فاصله گرفته اند. پس این احزاب اصالتی برای ما ندارند. پرچم حزب و گروهی خاص را در دانشگاه بلند کردن، خیانتی است به دانشجویان! فرقی هم ندارد که این پرچم، برای اصول گرا باشد یا اصلاح طلب. تبلیغات جبهه پایداری باشد یا جبهه مشارکت!