شر مطلق و سلاح های کشتار جمعی
در کشتار های اخیر غزه سلاح هایی توسط ارتش رژیم صهیونیستی بکار گرفته شده است که مشخصا برای کشتن غیر نظامیان طراحی و ساخته شده اند. از بمب های فسفری گرفته تا گلوله های توپ حاوی فلکت (دارت های کوچک فلزی). آنچه درباره ی این سلاح ها عجیب باید بدانیم این است که هدف آن ها نه تنها کشتن اهداف غیر نظامی ست بلکه کشتن با نهایت درد و شکنجه است.
«انسان» بودن و «بینا» بودن، میان گله کرگدنهای کور
شما آدمهای بیادعایی که بیتوجه به طعنه دوستنمایان و دشمننمایان موافق و مخالف اسرائیل، همینجا با تمام وجود در حمایت از مردم فلسطین نوشتید و اسرائیل را در جنگ فضای مجازی مغلوب کردید، «انسان» بودن و «بینا» بودن خود را ثابت کردید و البته نشان دادید که در مواجهه با کرگدنها و کورها اکثریت هستید. هرچند که زور آنها بیشتر باشد.
امام خمینی و «حجتیه»
الان هم افرادی از سرشناسان «انجمن حجتیه» را در ارگانهای مختلف داریم اما اینها هیچوقت نیامدند به صراحت اعلام کنند ما با انجمن مخالفیم؛ با اینکه خواص میدانند آنها سابقه حضور در انجمن را دارند. از سوی دیگر ما ردپای انجمن را در جامعه میبینیم. چهبسا این جریان افراطیگری که در جامعه ما ایجاد شده بخشی به «انجمن حجتیه» مرتبط شده باشد. میبینیم که برخی اعضای نهادها این تفکر را پیدا کردند.
ارتقای بنیه تولید ملی به مثابه راه نجات
به نظر میرسد که اهتمام دولت در این زمینه و پرهیز از اشتباههای فاحشی که در بسته انتشاریافته نیز رگههایی از آن مشاهده میشود که سعی کرده مساله به این پیچیدگی را تکساحتی و تک سبببینانه نگاه کند و هنوز هم با وجود همه تجربههای رخ نموده، راه نجات را در دستکاری قیمتهای کلیدی و اصرار بر باورهای ایدئولوژیزده پولگرایانه جستوجو کرده است، از این تصور خام خارج شود و برنامهیی بر محور اقتضائات بخشهای مولد سامان دهد.
پس از ۸سال رکود و تکصدایی، دانشگاه تشنه فضای باز و متکثر
با گذشت نزدیک به یک سال از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پیروزی حجتالاسلام دکتر روحانی با شعار «اعتدال» و «تدبیر و امید» امیدوار بودیم که اعتدال و عقلانیت به دانشگاهها بازگردد و فضای یکطرفه و رادیکال موجود در دانشگاهها برطرف گردد.
بازداشت سارکوزی و حسرتهای عدالت در ایران
شاید مصلحت اندیشی باشد که ما را از برخورد یکسان با عوام و خواص باز میدارد که مبادا چنین بشود و چنان بشود و دشمنان از این عمل ما خوشحال بشوند... شاید مصلحت اندیشی باشد که سخنان امیر مومنان را فراموش میکنیم که در فرمان خود به مالک اشتر فرمود: "با کارگزاران فاسد برخورد قاطع کن و نزد مردم آنها را معرفی کن."
میراث تحزب، سی سال پس از شهید بهشتی
شهید همچنان مظلوم انقلاب آیت الله بهشتی میفرماید: «اگر در جامعهای حزب و تشکیلات رسمی نباشد، مسلماً در آن جامعه، گروههایی پیدا میشوند، اطراف هر شخصیتی و هر صاحب نفوذی، افراد گرد میآیند و به جای آنکه احزاب و سازمانهای متشکل باشند، باندهای خطرناک فاقد تشکّل و مسؤولیت و انضباط تشکیلاتی به وجود میآیند که خطرشان برای وحدت، چندین درجه بیشتر است.»
فراموشی اخلاق در اردوی مخالفان
وقتی بزرگان حوزه با چنین ادبیاتی سخن گویند، طبیعی است شاگردان روحانی ایشان با ادبیات تندتر و پیروان سیاسی ایشان که لباس روحانیت و دانش کافی در دین را هم ندارند، مدعی شوند که «روحانی اطلاعات مهم فقهی را در اختیار انگلیسیها قرار داده»! و چون احتمالا سیاستزدگی موجب دوریشان از اخلاق و تقوا شده است، تعابیری چون «زیر لحافِ اعتدال چه میگذرد» را به کار برند که البته این یک از صدها سخن نارواست،
بازخوانی یک سخنرانی: دیدگاه امام خمینی درباره دکتر شریعتی
امام به ویژه با نگاه به اوضاع آن روزها و ضرورت اتحاد در مبارزه هشیارانه بر علیه رژیم شاه تذکرات بسیار راهگشا و مدبرانه ای را مطرح می کنند و به زعم این قلم با واقع بینی خاص خود نه تنها مرحوم دکتر شریعتی را به طریقی تأیید که به سفارش در باره ایشان هم به علما اقدام می کنند و البته بسیار دوستانه و هدفمند اشتباهات را گوشزد می کنند.
از روشنگری شریعتی تا عرفان چمران
این آموزگار دغدغه مند به من تعلیم داد تحت تاثیر اندیشه های رسمی و تحمیلی نباشم، خود بیاندیشم و تسلیم نشوم. به من آموخت خشت تازهای را بر دیوار نم کشیده ی تفکرات و باورهایی که از آن "استحمار" و "استبداد" بالا میرود؛ قرار ندهم و آنرا فرو بریزیم. بزرگترین درسی که به ما آموخت این است که: همیشه منتقد وضع حاضر باشیم! و این یعنی پویایی...
دکتر شریعتی؛ از اسلام انقلابی تا انقلاب اسلامی
تعریف شریعتی از دین، تعریفی معطوف به تعالی انسان و به دور از قالب های فقهی و عرفانی متصوفانه است. او رسالت روشنفکر دینی را در جامعه، دعوت انسان به معنویتی می داند که منوط به تغییر و بنیان نهادن جامعه ای توحیدی است. لذا وی بعد از آگاهی بخشی ـ به عنوان مهم ترین رسالت روشنفکر انقلابی ـ رسیدن به یک مشی حزبی را مد نظر قرار می دهد که آن را در «شیعه یک حزب تمام» توضیح داده است.
علیه جمهوریت تصنعی
حال که هشیاری مردم توانسته معادلات بازی انتخابات را تا حد امکان، به نحوی تغییر دهد که خود برگزارکنندگان انتظار نداشتند و تحمل نمیتوانند کرد، شاید وقت آن باشد که دوباره درباره مفاهیم اساسی پیرامون (که همان آرمانهای انقلب اسلامی هستند) پرسش کنیم. شاید روایتی که در سالهای اخیر به ما باوراندهاند، انحراف از مفاهیم واقعی باشد.
روح فلسفی، رویکرد دینی، زبان مردمی
ملامحسن فیض، شاگرد برجسته ملاصدرا درباره رهبری عالمان دینی در جامعه، علاوه بر دو گروه علما که یا علم ظاهر دانند یا علم باطن، گروه سومی را بر میشمرد که؛ آناناند که هم علم ظاهر دانند و هم علم باطن و مثل ایشان آفتاب است که عالم را روشن تواند داشت و ایشانند که سزاوار راهنمایی خلایقند. «.... لیکن چون درصدد رهبری و پیشوایی بر میآیند، محل طعن اهل ظاهر میگردند و از ایشان اذیتها میکشند.»
هجمه ها علیه دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه چمران
گویی برتمامی مسئولین دانشگاه و وزارت علوم از طرف اجانب و شیاطین تکلیف شده است که در مقابل خط امام (ره) در دانشگاه شهید چمران اهواز ایستادگی کنند و مانع تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) شوند
مسئله شریعتی درگیرودار روحانیان طرفدار و مخالف
تاریخ نشان داد که هوشمندی و درایت امام بیشتر به سود دانش و اندیشه شریعتی بود تا طرحهای غیر کاربردی برخی موافقین یا مخالفین وی. امام در عین آنکه از حذف کامل دکتر از عرصه رسمی جلوگیری کرد، ترجیح داد با سکوت در برابر برخی سخنان و اندیشههای غیرمقبول دکتر، راه را بر نقد او بگشاید. اگرچه در دوران حضور در نجف، گهگاه به برخی نیش و کنایههای تند دکتر واکنش تلویحی نشان میداد.