آيت‌الله‌ هاشم‌ هاشم‌زاده هريسي:

پویایی فقه سنتی از دیدگاه امام خمینی

hashemzadeh-1

به نظر امام خمینی فقه سنتی از نظر اصول، مبانی، اهداف و روش استنباط ذاتا پویا، تحول پذیر و قابل جری و انطباق است ولی در عین حال شمشیر دو لبه است. بستری است که هم جمود فکری، تحجر و ایستائی می‌تواند در آن نفوذ کرده و رشد پیدا کند و عامل عقب ماندگی و عقب راندگی باشد و هم میدان تعقل، آزاد اندیشی، استدلال و اجتهاد پویا است و عرصه کاوش، پویایی، توسعه، جری و انطباق است و این به عهده حوزه‌های علمیه و فقهای آگاه به زمان و آزاد اندیش است.

رضا نساجی:

درباره توقیف روزنامه بهار: امامتِ تحقیقی، سیاستِ توقیفی

bahar newspaper (2)

یادداشت مذکور هم که به قلم یکی از افراد همسو با نهضت آزادی نوشته شده بود، سخن تازه‌‌ای نبود که صاحب‌نظران در باب موضوع «امامت» نتوانند بدان پاسخ دهند. با این حال عده‌ای دست به کار شدند تا روزنامه بهار را که رسما از مخاطبان و شیعیان علی(ع) عذرخواهی کرده و داوطلبانه به توقیف موقت دست زده بود را، توقیف کنند. اما باید دید منافع این آقایان از توقیف روزنامه چیست که البته هر چه باشد ربطی به آگاهی ما ندارد.

محمد صابریان:

تناقضات اصولگرایانه: هتاک خودی، هتاک غیرخودی

images

چرا خبرگزاری فارس که تا پیش از این در برابر توهین به خانواده شهیدان رجایی، همت و باکری ساکت بود، ناگهان دلش به حال همسران شهدا سوخته و از همسر شهید مهدی باکری مصاحبه می‌گیرد؟ برادران اصولگرای امروز و جناح راست سابق! زمانی که همسران شهید باکری و رجایی را در انتخابات مجلس چهارم رد صلاحیت کردند، کجا بودند؟ چرا به جای دفاع از ایشان، بر موج رد صلاحیت‌شان سوار شدند؟

مسعود ولي زاده:

گلوی جنبش دانشجویی زیر پای دولت اصولگرا

vali zade

چهار سال وزیر علوم دولت اصولگرا با چنین مغالطه‌ای پای بر گلوی جنبش دانشجویی نهاد و چنان فضایی در دانشگاه ساخت که یادآور خفقان سیاسی دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. حال؛ جنبش دانشجویی از مجلس اصولگرا، اصلاحاتی در فضای دانشگاه را طلب می کند و ضمن تاکید بر این که به هیچ وجه فضای رادیکال فعالیتهای دانشجویی در گذشته مورد تایید نیست، نه سیاست زدگی را می پسندد و نه سیاست زدایی را!

سید امین طباطبایی:

از رنج بی‌فرهنگی که می‌بریم

ale ahmad

منکر خطاهای حضرات روشنفکر و شاعر و نویسنده نیستم، چرا که برخی از همان‌ها نیز قلم‌شان را به چماقی برای توهین به انقلاب و فرهنگ ایرانی و اسلامی این ملت تبدیل کرده‌اند. اما شکی نیست که برخورد با اهل فرهنگ، هنر و علم و... با هر سلیقه‌ای که دارند، نباید چماقی و شلاقی باشد. بگذریم از اینکه سالهاست دلسوزان انقلاب به ویژه دانشجو و دانشگاهیان مسلمان و خط امامی را هم به همین شیوه تنبیه و تأدیب می‌کنند!

هادی زینلی:

فردگرایی در جامعه ی ایرانی

100909330904

طبق اصل سوم قانون اساسی [دولت وظیفه دار] جهت‏ ایجاد رفاه‏ و رفع فقر و برطرف‏ ساختن‏ هر نوع‏ محرومیت‏ در زمینه‏ های‏ تغذیه‏ و مسکن‏ و کار و بهداشت‏ و تعمیم‏ بیمه اقدام نماید. ولی به هر دلیلی، که محل بحث این نوشتار نیست، عده ای در جامعه از حداقل های زندگی نیز محرومند. بدیهی است که اگر حرکتی مردمی و جدی در راستای کاهش فقر صورت پذیرد، وضع متفاوت خواهد شد.

مرتضی حق بیگی:

مذاکره؛ پرونده هسته‌ای یا رابطه با آمریکا ؟!

رابطه-با-آمریکا-290x160

سوال اصلی این است که اگر قرار است در هر کدام از مسائل هسته ای کشورمان تغییری به خاطر تحریم ها ایجاد شود، چه لزومی دارد که در مذاکره با آمریکا اتفاق بیافتد، آیا نمی توان همین نتایج را از ۱+۵ گرفت؟ و در آخر باید گفت هنر آن است که با حفظ اصول و رویارویی با نظام سلطه به پیشرفت رسید و مطالبات را پی گیری کرد، مانند صحبت های دکتر روحانی در مجمع سازمان ملل که به خوبی مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قالب سخنان هوشمند پیاده کردند، در غیر اینصورت مذاکره با آمریکا چیزی نبود که...

دکتر عماد افروغ:

اما و اگرهای مذاکره و رابطه با آمریکا

afroog

جای این سؤال جدی باقی است که آیا می‌توان با آمریکا رابطه برقرار کرد و همزمان از جنبش‌های مختلف و ضدآمریکایی جهانی دفاع کرد؟ می‌توان با آمریکا رابطه برقرار کرد و کماکان بر مواضع ضدصهیونیستی و کمک به حزب‌الله لبنان و جنبش‌های مقاومت پای فشرد؟ شاید مانعة الجمع نباشد، بستگی به توافق‌های پشت پرده و توان و باور ما دارد و اگر قرار است خدای ناکرده با انقلاب اسلامی خداحافظی کنیم، بفرمایید تا یک خداحافظی جانانه نیز نثار منافع و مصالح ملی و سلامی نثار وابستگی‌ها و خفت‌ها و تحقیرهای ملی گذشته بکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی:

امام خمینی، فاتح بابِ تأسّی

sorosh mahalati

مطرح ساختن و ارائه نهضت حسینی، به عنوان «الگو» و «اسوه» و فراخوانی شیعیان به «تأسی» و «تبعیت»، از سوی حضرت امام خمینی‌ سلام الله علیه، ریشه در بینش فکری ـ اعتقادی این شخصیت بزرگ در مسئله امامت، دارد... هم چنین، این بینش، برخاسته از نوعی تحلیل از واقعه عاشورا است، تحلیلی که قبل از هر چیز، به متن کلمات حضرت سید الشهدا، مستند بوده، و بر اساس آن شکل می‌گیرد.

محمدصادق کریمی:

ای کاش اخلاص جبهه ها همچنان باقی بود

hajdavood__(2)_Fixd

روزی با پدرم که در بستر بیماری بود درحال صحبت راجع به گذشته بودم. می‌گفت: «این که من رفتم جبهه وظیفه بود و من توقعی از این مملکت ندارم ما همه بدهکار این ملک و ملتیم».

عبدالستار کاکایی (کارگردان و نویسنده دفاع مقدس):

وقتی فقط ۲۰ سالم بود!

kakaee

تا حالا شده، سه راه شهادت بعد از شهر فاو مرحله سوم عملیات والفجر 8 جنازه 120 نفر از دوستات را با دست خودت توی کامیون بندازی و بعد از چهل کیلومتر توی بار کامیون روی لبه کامیون بشینی و زل بزنی به جنازه ها که مثل گوشت لخم تو جاده ام القصر به فاو بالا و پایین بشن.... و تو چاره ای جز دیدن این منظره ی تلخ را نداشته باشی و اینکه بدونی جنازه دوتا از بهترین دوستان شهیدت، سید حسن احراری و داود طاهری در زیر این چند تن گوشت قرار دارند... .

علی نجان:

«دفتر تحکیم وحدت» و دفاع مقدس

khate emam

دفتر تحکیم در پشتیبانی همه‌جانبه از دفاع مقدس یکی از شروط نامزدی در شورای مرکزی را داشتن سابقه جبهه تعیین کرد. در سال ۱۳۶۱، به دنبال شهادت نوزده تن از دانشجویان در عملیات فتح‌المبین، دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه‌ای، این شهدا را «پیشگامان حرکت عظیم و پیامبرگونه انقلاب فرهنگی» معرفی کرد که «آخرین گام خود را در این راه برداشتند و نشان دادند که انقلاب فرهنگی چیست.»

دکتر مهدی امیریان (دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت):

دفتر تحکیم وحدت و چهار دهه جنبش دانشجویی مسلمان

amirian

در حال حاضر فعالان انجمن های اسلامی که پیش تر با عنوان «طیف شیراز» شناخته می شدند، همچنان به اساسنامه و مرامنامه اتحادیه وفادار مانده و سنگر انجمن های اسلامی و «دفتر تحکیم وحدت» را حفظ کرده اند. اتحادیه ای که قدیمی ترین و موثرترین تشکل دانشجویی کشور بوده و هست و می رود تا پرچم استقامت بر «خط امام(ره)» را بار دیگر برافرازد.

دکتر حسن سبحانی:

حقانیت جنبش مدنی ضد تحریم

sobhani 10

نهادهای معطوف به توده‌های مردم باید با شناخت صحیح از طرف مواجهه با خویش، بر این مهم تاکید کنند که تحریم همچنان که مساله ما در ایران است مساله آنان نیز هست منتهی آثار بلندمدت آن، بر آنان سنگین‌تر است زیرا در اینجا تحریم، توسعه و منزوی کردن عقب‌ماندگی اقتصادی را نشانه‌گیری کرده است اما در آنجا تحریم، ارزش‌های مدنی مسلمانان و مصادیق حقوق بشری را به آزمون فراخوانده است.

مرتضی روحانی:

تعارض رسانه‌های افراطی با منطق اسلام و انقلاب

ashga

فرصت‌طلبان هر کجا که پای منافع مادی خودشان در میان باشد، از حفظ حریم خصوصی و آبروی مسلمان سخن می‌گویند تا مانع از افشای نام مفسدین و شرح مفاسد آنها توسط دستگاه قضا و عدالت شوند. و از سوی دیگر در هر کجا که منافع سیاسی‌شان ایجاب کند، حریم خصوصی مخالفان و منتقدان خود را زیر پا می‌گذارند تا ذره مثقالی شائبه فساد سیاسی و اخلاقی پیدا کنند.